הבלוג שלנו

האם קרינת WiFi משפיעה על שחרור כספית מסתימות "אפורות"?

אמלגם וכספית , בריאות הפה ובריאות הגוף 2017 מרץ 10

תגובות

תגובות()

סתימות "אפורות", או בשמן המקצועי – שחזורי אמלגם דנטלי – נמצאות בשימוש נרחב מזה כ150 שנים. האמלגם הוא סגסוגת המכילה 50% כספית, וכן מתכות נוספות כגון כסף, בדיל, נחושת ואבץ. היום ידוע שסתימות אמלגם מהווים את מקור החשיפה המתמשך העיקר לכספית עבור האוכלוסייה הכללית, והדאגה מנושא זה עולה. כספית היא יסוד רעיל ונוירו-טוקסי, שאיבר המטרה העיקרי בו הוא פוגע היא מערכת העצבים המרכזית. הכספית פוגעת גם בכליות, במערכת הנשימה ומערכת הדם. בשל רעילות הכספית, היא הוגבלה או נאסרה לשימוש במספר מדינות, ביניהן שוויץ, גרמניה, אוסטריה, הולנד, איטליה, צרפת וקנדה. כמו כן, ארגון הבריאות העולמי (WHO) שם לו למטרה למגר את השימוש הרפואי בכל המוצרים המכילים כספית ולהורות על תכנית כלל עולמית להוציא את האמלגם הדנטלי בהדרגה מכלל שימוש.
כמות הכספית המשתחררת משחזורי אמלגם משתנה בהתאם למספר השחזורים, גודלם והרכב האמלגם. גירויים מקומיים כגון צחצוח, שחיקת שיניים ולעיסה יכולים להגביר את שחרור אדי הכספית מהשחזור.

WiFi היא טכנולוגיה לקישור מקומי של רשתות מחשבים, הקיימת כיום כמעט בכל בית פרטי, כמו גם באיזורים ציבוריים כגון בתי ספר ובתי חולים. העלות הנמוכה של מכשירי הראוטר האלחוטיים יחד עם נוחות השימוש בהם גרמה לעלייה חדה בתפוצתם. יחד עם זאת, עולה דאגה לבריאות הציבור עקב פוטנציאל לנזקים הנגרמים מחשיפה לקרינה לא מייננת ממכשירים אלה.

מחקר שפורסם בשנה שעברה בדק מה קורה כאשר חושפים שיניים עם שחזורי אמלגם לקרינה אלחוטית הנפלטת ממכשירי ראוטר. לצורך כך, הם השתמשו בשיניים שנעקרו, וביצעו בהם שחזורי אמלגם בגודל אחיד ובהתאם להוראות הכנה של חומר השחזור על ידי היצרן. לאחר מכן נשמרו השיניים בתמיסת סליין בטמפרטורת הגוף למשך 14 יום (הוכח שבמהלך תקופה זו שחרור הכספית מהאמלגם פוחת בהדרגה ומתייצב לרמה קבועה החל מיום 14). השיניים אז הועברו למבחנות המכילות חומר דמוי רוק ועברו חשיפה לקרינה בתדרי רדיו הנפלטת ממכשיר ראוטר ביתי סטנדרטי 2.4 GHz למשך 20 דקות, במרחק קבוע של 30 ס"מ. במהלך הניסוי בוצעה העברת מידע בין הראוטר למחשב אלחוטי שהונח במרחק 20 מטרים מהראוטר. קבוצת ביקורת של שיניים שלא עברו חשיפה לקרינה זו נשמרה מחוץ לחדר הניסוי. לאחר מכן, נבדקו ההבדלים ברמות הכספית שהשתחרר לנוזל דמוי הרוק. התוצאות הראו שריכוז הכספית שהשתחררה לנוזל היה גבוה פי 2 (!) בקבוצת השיניים שנחשפו לקרינה מהWiFi לעומת קבוצת הביקורת. ההבדלים היו מובהקים סטטיסטית. מחקר זה מצטרף לשורה של מחקרים שבדקו שחרור כספית משחזורי אמלגם לאחר חשיפה לשדות אלקטרומגנטיים ממקורות שונים – טלפונים סלולריים, מכשירי MRI – ומצאו ממצאים דומים.

אמנם יש לזכור שמדובר על מחקר בודד שלא ניתן להסיק ממנו מסקנות חד משמעיות, אך אין ספק שהוא מעלה תהיות רבות המצטרפות לטיעונים הרבים הקיימים נגד השימוש באמלגם ברפואת שיניים. בוועידה של מוסדות האיחוד שהתקיימה בסוף השנה שעברה בבריסל, הוחלט לאסור בחוק שימוש באמלגם בילדים עד גיל 15 ובנשים הרות ומניקות. החלטה זו היא חלק מתכנית רחבה יותר למגר לחלוטין את השימוש באמלגם ברפואת שיניים בכל מדינות אירופה, בהתאם להחלטת ארגון הבריאות העולמי ובהמשך להתחייבות 140 מדינות לנושא זה בכנס (Minamata (2013.

לקריאה נוספת אודות סתימות אמלגם וכספית וכיצד ניתן להחליפן בצורה בטוחה, לחץ כאן.

תגובות

תגובות

חשוב לדעת