הבלוג שלנו

"האמת המרה"  – אלוורה ברפואת השיניים

הוא נלחם בוירוסים, חיידקים ופטריות, מדכא תגובות דלקתיות, נוגד כאב, נוגד חימצון, ואף מעודד ריפוי ומעכב הזדקנות. המצרים קוראים לו "צמח האל-מוות" בשל יכולתו לפרוח גם בתנאים קשים וללא אדמה. צמח האלוורה ("אלוו" – חומר מר ומבריק בערבית, "ורה" – אמת בלטינית) ידוע כצמח מרפא פלאי ועתיק יומין, אשר מהווה מקור עשיר לויטמינים ומינרלים ובעל השפעה טובה על בריאות האדם. קליאופטרה ונפרטיטי עשו בו שימוש כחלק משגחת הטיפוח שלהן ואלכסנדר הגדול וכריסטופר קולומבוס השתמשו בו לריפוי פצעי לחימה. צמחים שונים שימשו מאז ומתמיד לטיפול במחלות שונות, ובשנים האחרונות הפופולאריות שלהם עולה, כאופציה טבעית לטיפול ללא תופעות לוואי, אך מה יתרונות "צמח הפלא" על בריאות הפה?

עד היום זוהו בצמח האלוורה כ75 מרכיבים מועילים, הכוללים מספר קבוצות של חומרים:

  • ויטמינים ומינרלים – בכללם A,C,E,B1,B2,B3,B6 ואף B12 שקיים רק במעט מאוד צמחים. כמו כן, צמח האלוורה עשיר בחומצה פולית, בטא-קורטיזון ואלפא טוקופרול (נגזרת של ויטמין Eׂ). ויטמינים A,E ו-C הם נוגדי חימצון חשובים, אשר משפיעים לטובה על מערכת החיסון ומסייעים לה בהתמודדות עם "פולשים". בנוסף, ויטמין C עוזר גם בתהליכי ריפוי פצעים, מסייע ביצירת חומרי הבנין הנדרשים לריפוי (למשל – קולגן). ייצור הקולגן המוגבר יחד עם ייצור חומר הנקרא אלסטין יוצר אפקט אנטי-אייג’ינג.
  • נוגדי-דלקת ונוגדי כאב – צמח האלוורה מכיל מספר אנזימים המפחיתים תגובות דלקתיות (למשל – ברדיקינאז) וכן חומצה סליצילית, שהיא תרכובת דמוית-אספירין, ולה אפקט נוגד כאב, בדומה לאספירין. גם הסטרולים (סוג של סטרואידים צמחיים) מהווים נוגדי-דלקת, ואחר מהם – הלופיאול משמש גם כחומר מחטא וגם כנוגד כאב.
  • חומרים המשפיעים על מערכת החיסון – אימונומודולטורים. בצמח האלוורה, בנוסף לכל שהוזכר לעיל, ישנם סוכרים מורכבים, אשר החשוב בהם נקרא אצמנן (acemannan). הוכח שלסוכר זה השפעה חיובית על מערכת החיסון: מסייע בעליית רמות הנוגדנים, בעל אפקא אנטי-ויראלי, מפחית זיהומים שניוניים ומעלה באופן ניכר את פעילות התאים הלבנים.
  • אנטי-אוקסידנטים ואפקט אנטי-סרטני – בג’ל האלוורה רכיבים בעלי פעילות המנטרלות רדיקלים חופשיים ורעלים להם אנחנו חשופים כל העת, וכן רכיבים שהוכחו כמעכבים התפתחות גידולים סרטניים. כל זאת בהמשך לעידוד מערכת החיסון כאמור לעיל, שכשלעצמה אחראית על פעולה זו של זיהוי תאים סרטניים וניטרולם.

אז מה הקשר לרפואת שיניים?

לצמח האלוורה יש מספר שימושים במריחה מקומית, שכן הוא בעל השפעה חיובית על השיניים, החניכיים והרקמות הרכות:

  1. ריפוי הפרעות של הרקמות הרכות כגון אפטות (פצעים בפה), כוויות, פצעים ושריטות בחניכיים, מוקוזיטיס (בחולי סרטן לאחר הקרנות ראש-צוואר) ומחלות דלקתיות שונות (כגון ליכן פלנוס). מריחת אלוורה מסייעת בריפוי ובהפחתת הסימפטומים מבעיות אלו, ובכך מצמצמת את הכאב ואי הנוחות של המתרפא בצורה טבעית ובטוחה. כמו כן, ניתן להשתמש בו לזירוז ריפוי באיזורי עקירה.
  2. דלקות ומחלות חניכיים – ג'ינג'יביטיס ופריודונטיטיס – בשל יכולות החיטוי של האלוורה, הפחתת התגובה הדלקתית ושיפור יכולת הריפוי, לאלוורה יכולות מופלאות בשיפור דלקות חניכיים ומחלות חניכיים – בצמידות לטיפול חניכיים שגרתי (הסרת אבנית). הדבר נכון גם עבור דלקות באיזורים סביב שתלים (פרי-אימפלנטיטיס) וסביב שיני בינה. לעיתים משתמשים בו גם בניתוחי חניכיים.
  3. ריח פה – למניעת ריח פה מומלץ לערב כרבע כוס ג’ל אלוורה טבעי עם חצי כוס מים או מיץ תפוחים. פעולה זו עוזרת גם למניעת ריחות ממקור הקיבה וכן האלוורה תסייע להלחם בחיידקים ובפטריות הגורמים לריח הרע.
  4. מניעת עששת לאלוורה יכולת להלחם בחיידקי העששת ובמספר רב של חיידקים נוספים, ובכך היא מסייעת גם לשמירה על בריאות השן. בנוסף, מחקרים הראו שלאלוורה יש תכונה של בנייה מחדש של זגוגית השן, ולכן היא יכולה לשמש כתחליף למשחת שיניים המכילה פלואוריד.
  5. מניעת פטרת, זיהומים ווירוסים לאלוורה תכונות הנוגדות התפתחות מזהמים שונים, כלומר – מונעת התפתחות פטרת (קנדידה) בחלל הפה, חיידקים ווירוסים (למשל הרפס).
  6. תותבות – שימוש בג’ל אלוורה מתחת לתותבות יסייע במניעת זיהומים וטיפול ברקמה הרכה שמתחת לתותבת, וכן תכונות ה”דביקות” מסייעות לשמור את התותבת במקום.
    איך משתמשים?
    האלוורה זמינה לשימוש במוצרים דנטליים שונים או בתכשירים יעודיים, אך ניתן להשתמש בה גם בצורתה הטבעית בכמויות קטנות: כף אחת לשטיפת חלל הפה עד 3 פעמים ביום (ניתן לבלוע את החומר).

    מתי לא להשתמש?

    כאמור, במריחה מקומית או בשטיפות פה, לשימוש באלוורה אין כמעט כלל תופעות לוואי, בניגוד לחומרים תרופתיים אחרים. היא זמינה, זולה וקלה לשימוש. אולם, בבליעה יש להזהר מהכמות הנצרכת, שכן היא עשויה לגרום לכאבי בטן, שלשולים, הפרעות בתפקודי כליות ועוד. כמו כן, היא אינה מומלצת לשימוש עבור נשים הרות ומניקות, וכן עבור אנשים האלרגים לצמחים ממשפחת השושניים. כדאי לפני השימוש בה לבדוק על ידי מריחה באיזור קטן שלא מתפתחת אליה תגובה אלרגית המתבטאת באודם מקומי, גרד או תחושת שריפה.

תגובות

תגובות

חשוב לדעת