הבלוג שלנו

כבר צחצחת בפחם היום?

האם צחצוח שיניים במשחת שיניים שחורה המכילה פחם פעיל יכול, בניגוד לאינטואיציה, דווקא להלבין שיניים? האם צחצוח שיניים "שחור" יעניק לנו חיוך צחור?

מה קובע את צבע השיניים?

צבע השיניים שלנו הוא למעשה השתקפות של שכבת השן הפנימית – הדנטין, יחד עם עובי, שקיפות וצבע השכבה החיצונית – האמייל.

תהיתם פעם למה הניבים שלכם "צהובים" יותר משאר השיניים הקדמיות? זה לא רק אתם. הסיבה היא, ששכבת הדנטין בניבים עבה יותר, ולכן ההשתקפות שלה דרך האמייל מניבה צבע צהוב יותר.

מעבר לצבע הבסיסי של השן, לעיתים קיימת הכתמה מובנית (פנימית) בשן וכן יכולה להיגרם הכתמה חיצונית הניתנת להסרה (כתמי עישון, קפה, תה ועוד). לפני שניגשים להלבנת שיניים, יש ראשית לבצע ניקוי יסודי של השיניים אצל שיננית, ולטפל בכתמים ובשינויי צבע בהתאם לטיבם. למי שיש "סתימות", כתרים או ציפויי חרסינה קדמיים, חשוב להבין שצבעם לא ישתנה בביצוע הלבנה.

האינטרנט מלא בעצות של "עשה זאת בעצמך" להלבנת שיניים – תותים, בננות, תפוחים, פחם פעיל – הכל הולך, ובזול. חיפוש ביוטיוב ל"שיטות להלבנת שיניים בבית" יניב למעלה מ11,000 תוצאות. אבל מה מכל זה באמת עובד?

פחם פעיל – לא על המנגל לבדו

חלק מהעצות למשחת שיניים מלבינה תוצרת בית ממליצות על שימוש בפחם פעיל כחומר הלבנה. אבל מה זה פחם פעיל ואיך הוא שונה מפחם "רגיל"?

פחם מיוצר לרוב מעץ או חומר צמחי אחר. כדי להפכו ל"פעיל" יש להפעיל עליו טמפ' גבוהה וכן גז או חומר משפעל אחר שמגדיל את שטח הפנים שלו והופך אותו "פורוטי", כלומר מלא נקבוביות שיכולות "לשאוב" מהסביבה רעלנים, גזים ועוד. למעשה, הפחם "מושך", כמו מגנט, את אותם חומרים לא רצויים ומאכסן אותם בתוך אותן נקבוביות, מה שמשאיר את הסביבה שלו נקייה.

בשנות ה1900 המוקדמות ארגון הבריאות העולמי הגדיר את הפחם הפעיל כ"תרופה הכרחית לטיפול בהרעלה ומינון יתר". היום, הפופולריות של הפחם הפעיל שוב עולה, והפעם כשיטת ניקוי טבעית לטוקסינים ולכימיקלים. כמו כן, הפחם משמש לטיפול והפחתת גזים של המעי, הורדת כולסטרול, מניעת חמרמורות וטיפול בבעיות מרה בזמן הריון. השימוש שלו פופולרי גם לשם פעולות של "ניקוי פנימי", ירידה במשקל, שמירה על בריאות העור וכמובן – הלבנת שיניים.

הלבנת שיניים ביתית – עשה זאת בעצמך?

האם משחת שיניים ביתית מבוססת פחם יכולה, באופן בטוח, לגרום להלבנת שיניים? התשובה היא- שאין תשובה. אין מחקרים שמראים אפקטיביות של פחם לצורך הלבנת שיניים. הדאגה ממוצרים שאנחנו מכינים בבית ולא נבדקו במעבדה מעולם, היא שלא ניתן לדעת עד כמה בטוח ויעיל השימוש בהם לחומר השן ולרקמת החניכיים. אנחנו יודעים שפחם פעיל הוא יעיל ובטוח בסילוק רעלים כאשר הוא מגיע בטבליה לבליעה, אך מה קורה כאשר מרסקים את אותה טבליה, מערבבים עם מים ומצחצחים עם המשחה שנוצרת? עד כמה היא שוחקת את השיניים? הרבה פעמים כשנסיינים רוצים להראות ששיטה שהם המציאו עובדת וגם חוסכת כסף, הם מצחצחים במרץ זמן ארוך לפני המצלמה – עובדה זו לבד יכולה להסביר את השיפור במראה השיניים שאנחנו רואים מיד אחרי. כמו כן, פעמים רבות נעזרים גם בתוכנות לעריכת תמונות שעוזרות להציג שיפור שלא באמת קיים.

מה שאנחנו כן יודעים – נכון לרגע כתיבת המאמר, הוא שיש כרגע משחת שיניים אחת בלבד בשוק המכילה פחם פעיל, שיעילותה נבדקה להלבנה והסרת כתמים. המשחה נקראת black is white toothpaste (Curaprox Inc.)  והיא נמכרת בארה"ב ובאירופה במחיר של כ30 דולר לשפופרת. אפקט ההלבנה שהיא מציגה הוא תוצאה של שימוש בגוון כחול שצובע את השיניים ומשנה את השתקפות האור מהן, כך שהן אכן נראות לבנות יותר. מה שמבדיל אותה ממשחות שיניים ביתיות, היא כמות הפלואוריד שהיא מכילה (950 ppm) וחלקיקי נאנו של הידרוקיסאפטיט (nHAA). מחקרים הראו תחת מיקרוסקופ אלקטרונים יכולת תיקון של האמייל על ידי חלקיקי ההידרוקסיאפטיט. כמו כן, יש לה מקדם שחיקה נמוך יחסית למשחות שיניים אחרות (RDA 59 לעומת 70-90 במשחות שיניים מסחריות) והיא לא מכילה פאראבנים או SLS.

כלומר, שימוש במשחת שיניים מבוססת פחם יכול לסייע בהסרת כתמים, אך לא באמת בהלבנת צבע השן. כדאי לבחור משחה שיש לה יתרונות נוספים ומוכחים בשמירה על בריאות השיניים, ובכל מקרה – אל תאמינו לכל מה שאתם רואים באינטרנט.

מעוניינים ללמוד יותר על גישות טיפול טבעיות ברפואת שיניים? לחץ כאן

תגובות

תגובות

חשוב לדעת