הבלוג שלנו

הומיאופתיה לטיפול בשיניים ובחלל הפה

בריאות הפה ובריאות הגוף 2021 נובמבר 10

תגובות

תגובות()

בזמן ההריון ובתקופה שלאחר הלידה יכולות להיווצר בעיות חריפות בחלל הפה

הריון ושינויים הורמונאליים עשויים להשפיע על בריאות הפה באופן הבא:

1. בחילת בוקר – עשויה להגביר את כמות החומצה בפה, מה שגורם לשחיקת האמייל החיצוני.

2. דלקת חניכיים – דלקת חניכיים עשויה לגרום לנפיחות ולרגישות בהן. החניכיים עלולות לדמם מעט בזמן הצחצוח ובזמן הניקוי בחוט הדנטלי.

3. עששת בשן – עשויה להגרם בשל: שינויים בתזונה, למשל אכילת פחמימות מוגברת ותשוקה לממתקים בשל בחילת הבוקר; ירידה בצחצוח ובשימוש בחוט הדנטלי עקב רפלקס הקאה; חניכיים רגישות; תשישות.

4. גידולים שפירים הקשורים להריון – צמיחת-יתר של רקמה על החניכיים, עשויה להתרחש במהלך השליש השני של ההריון; הגידולים אינם סרטנים, והם בדרך כלל נעלמים לאחר הלידה; הם בעלי נטייה לדמם, והמראה שלהם אדמומי דמוי פטל.

 

מחקרים עדכניים על בריאות השיניים במהלך הריון מראים כי טיפול שיניים נכון חשוב לבריאות האם והתינוק:

נמצא קשר בין מצב הפה של האם ההרה לסיכון מוגבר לרעלת הריון. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4095624/

מהי רעלת הריון?

"רעלת הריון היא אחת מהפרעות יתר לחץ דם העשויות להופיע במהלך הריון ובתקופה שלאחר הלידה. היא משפיעה הן על האם והן על התינוק טרם לידתו. היא נחשבת כסינדרום ומתאפיינת ביתר לחץ דם, הפרשת חלבון בשתן, תסמינים של נפיחות או בצקת בעיקר בידיים ובפנים, כאבי ראש, שינויים בראייה וכדומה [3]. לרוב, היא מופיעה לאחר 20 שבועות מתחילת ההריון (בסוף הטרימסטר השני או בטרימסטר השלישי של ההריון). רעלת הריון והפרעות אחרות של יתר לחץ דם הם הסיבוכים הרפואיים הנפוצים ביותר בזמן הריון, שכיחותן היא 5%-10% מכלל ההריונות. הפרעות אלה הן הסיבה ל-15% ממקרי מוות של נשים הרות ויולדות".

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4095624/

 

כתב העת Journal of Clinical & Diagnostic Research פרסם המלצות בנוגע לטיפולי שיניים קונבנציונליים במהלך הריון.

ראו זאת במאמר: Dental Considerations in Pregnancy – A Critical  Review on the Oral Care ("שיקולים דנטליים בזמן הריון – סקירה בנושא הטיפול בחלל הפה") (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3681080/):

עבור הטרימסטר הראשון (שבועות 1-12) ההמלצות הן:

1 . לא מומלץ לעבור טיפולי שיניים במשך התקופה הזו מהסיבות הבאות:

      א. הסיכון למום בעובר בשלב זה הוא גבוה, מפני שבמהלכו, איברי העובר מתחילים להתפתח.

      ב. קיים סיכון להפלה לא צפויה.

  • 2. הגבילו את הטיפול הדנטלי לניקוי שיניים ולטיפולי חירום בלבד.
  • 3. הימנעו מצילומי רדיוגרפיה שגרתיים. היו בררנים ובצעו אותם רק כאשר הדבר הכרחי.

עבור הטרימסטר השני (שבועות 13-24), ההמלצות העדכניות הן:

1. בקרה על היגיינת הפה ועל רובד החיידקים.

2. שיוף, ליטוש וגירוד יתבצעו, אם הדבר נחוץ.

3. בקרה על מחלות אוראליות פעילות, אם ישנן.

4. ניתן לבצע טיפולי שיניים מבחירה.

5. הימנעו מצילומי רדיוגרפיה שגרתיים. היו בררנים ובצעו אותם רק כאשר הדבר הכרחי.

עבור הטרימסטר השלישי (25-40 שבועות):

התפתחות העובר נמשכת. מוקד הדאגה כעת הוא בסיכונים הקשורים להליך הלידה הקרב ובבטיחות ובנוחות של האישה ההרה (למשל, תנוחת הישיבה והימנעות מתרופות המשפיעות על משך הדימום). יהיה זה בטוח לבצע טיפול שיניים שגרתי בתחילת הטרימסטר השלישי, אך מאמצע הטרימסטר השלישי, יש להימנע מטיפולי שיניים שגרתיים.

ההמלצות העדכניות הן:

1. בקרה על היגיינת הפה ועל רובד החיידקים.

2. שיוף, ליטוש וגירוד יתבצעו אם הדבר נחוץ.

3. הימנעו מטיפולי שיניים שאינם הכרחיים במהלך המחצית השנייה של הטרימסטר השלישי.

4. הימנעו מצילומי רדיוגרפיה שגרתיים. היו בררנים ובצעו אותם רק כאשר הדבר הכרחי.

 

כיצד תוכלו לבצע ריפוי עצמי במהלך ההריון כאשר אתם סובלים מבעיות שיניים ובחלל הפה?

בחילות בוקר – משפיעות על 50-85% מכלל הנשים ההרות. בחילות בוקר מתחילות בדרך כלל בשבוע ה-4 של ההריון ונמשכות עד השבוע ה-12, כשהבעיה נפתרת מעצמה.

סימפטומים שכיחים:

1. רגישות לריחות; סלידה ממזונות מסוימים

2. בחילות והקאות

3. צרבת / קלקול קיבה

4. ליחה

5. עייפות

סימפטומים חמורים:

1. בחילות והקאות חמורות. חוסר יכולת לאכול או לשתות.

2. ירידה במשקל

3. חוסר איזון אלקטרוליטי

4. בחילות הממשיכות גם בטרימסטר השני

5. סחרחורת או התייבשות

 

תרופות הומיאופתיות לבחילות בוקר:

  1. נוקס וומיקה *Nux vomica:

מתאים כאשר: הבחילה שלכן חזקה, במיוחד בשכיבה במיטה או בעת היקיצה, כשאינכן יכולות להקיא; אתן רעבות ביותר, אך חשות גרוע יותר לאחר אכילה, סובלות מקלקול קיבה ומכאבי בטן; אתן עשויות להיות רגישות לאור, לרעש ולריחות, כגון עשן סיגריה, אדי גז או קפה; אתן עצבניות ביותר ואינכן מעוניינות שיפריעו לכן. התרופה מרגיעה מאוד.

  1. ספיה Sepia:

מתאים כאשר: הבחילה שלכן מחמירה כשאתן מריחות אוכל או חושבות עליו. יש לכן תחושת שקיעות בבטן הגורמות לכן לתחושת עלפון. אכילה עשויה להקל על כך, אך באופן זמני בלבד. אתן משתוקקות לחומץ ולחמוצים, כמו גם לממתקים. יש לכן תחושת כבדות או שקיעה באגן. אתן עשויות לחוש אדישות כלפי יקיריכן מתוך עייפות; עם זאת, אימון גופני גורם לכן לתחושה כללית טובה יותר.

  1. איפקקואנה Ipecacuanha:

מתאים כאשר: ההקאות לא מקילות על הבחילה הקשה והקבועה שלכן. יש לכן ליחה רבה ואתן נאלצות לירוק לעתים תכופות. (הערה: האיפקקואנה נרקחת ומדוללת באופן הומיאופתי. לא ניתן להחליף אותה עם ה- Ipecacהנפוץ בבתי המרקחת כגורם להקאה).

 

עצות נוספות באתר המרכז הלאומי להומיאופתיה:

https://www.homeopathycenter.org/morning-sickness

 

באיזו כמות או כיצד ליטול את התרופות? כדאי לצפות בסרטון בספריית הקורס כדי לדעת איזו כמות? איזו עוצמה? איזו תדירות? לחילופין, תוכלו לבקר באתר המרכז הלאומי להומיאופתיה כדי לדלות טיפים כיצד להתחיל להשתמש בהומיאופתיה:

https://www.homeopathycenter.org/getting-started-homeopathy

 

תרופות הומיאופתיות לטיפול בעששת ובכאבי שיניים בזמן ההריון:

  1. בלה דונה *Belladonna:

כאב שיניים הוא במהלך החודשים הראשונים של ההריון. הכאב הוא אלים עם התקפים, פולסים; מופיע בפתאומיות. מלווה בחום, בדלקת, בפנים אדומות וחמות ובפעימות בראש. ישנו דימום בחניכיים. קיימת תחושה כי השיניים מתארכות ועומדות ליפול. המצב מחמיר בעת מגע בשיניים, לעיסה, ואוויר קר.. גם אם אינכן בהריון, אלו הם תסמינים המתאימים לבלה דונה.

  1. רטניה*Ratanhia :

כאב שיניים במהלך ההריון, מחמיר בלילה, צורך לקום וללכת; השיניים נראות לכן ארוכות מדי; כאב מציק בשיניים האחוריות התחתונות. הכאב חד, נע מצד לצד; חניכיים רכות בשל פטריה; ריח רע מהפה; רוק חסר טעם שמצטבר בפה. דימום בשיניים.

  1. סטפיסגריה *Staphysagria:

כאב שיניים במהלך ההריון: השיניים הופכות שחורות; נעשות רקובות ופריכות. המטופלות מאוד מאוד רגישות… מנסות לשמור על כבודה למרות המכות, העלבונות, וההשפלות. הרגשות נמצאים תחת שליטה חזקה… רעד מכעס. רגישות לכאב ולגסות. עשויות לחוש מעונות בטיפול שיניים, במיוחד אם נאלצו לפתוח את הפה בכח. פצעים פתוחים שנגרמו מחיתוך או משריטה או מניתוח. עששת בהריון.

  1. מגנזיום פוספוריקום Magnesium phosphoricum:

אם אין תסמינים רבים אופייניים, כמו אלו של Belladonna – הכאב הפועם, אזי השימוש במגנזיום פוספוריקוס עשוי לעזור. כאבי השן דועכים בעת חשיפה לחום, למגע או למשקאות חמים. הם מחמירים לאחר שהולכים לישון, ולאחר אכילה ושתייה של מוצרים קרים. בלוטות הפנים, הגרון והצוואר עשויות להיות נפוחות.

  1. קפה קרודה *Coffea cruda:

עובד במקרים של כאבי שיניים המחמירים בחום וזוכים להקלה בקור, למשל, בעת החזקת קרח בפה. הכאבים עשויים להתפשט לזרועות ולקצות האצבעות. הכאב גורם לחוסר סובלנות. חוסר שינה. נטייה להתרגשות, עצבנות.

  1. קמומיל *Chamomilla:

לרוב נחשב כתרופה עבור בעיות שיניים בילדים, אבל כאשר הסימפטומים חופפים – התרופה תעזור גם למבוגרים הסובלים מכאב שיניים. קיימת רגישות עזה לכאב וחוסר נחמה. קושי לרצות. הכאב מחמיר בשתיית משקאות חמים וזוכה להקלה בשתיית משקאות קרים. המצב מחמיר בלילה. הכאב מלווה בכעס ובהתפרצות זעם.

  1. הפר סולפוריס *Hepar sulphuris:

מיועד ל"רגישים" ביותר… מגע קל, אפילו משב רוח או אוויר על השן כואבת/ המורסה יגרמו לכאב עצום. קיימת גם פגיעות מנטלית ורגשית. ישנה נטייה להיות קרירים מאוד (ללבוש ז'קט חם ביום חם). הפה או המורסות עשויים להיות בעלי ריח של גבינה שהתיישנה. החניכיים/ הפה עלולים לדמם בקלות. המצב משתפר בחום. עשויה להופיע תשוקה לחומץ.

  1. מרקוריוס *Mercurius:

בדרך כלל המצב מחמיר בלילה. כאב שיניים עלול להתפשט לאוזניים וללחי. המצב מחמיר בעת אכילה או שתיה של מוצרים קרים או חמים. ריח רע מהפה, הלשון מכוסה בשכבה דקה ובעלת ריח רע. ליחה רבה וטעם מתכתי בפה. נטיה להשתוקקות ללחם ולחמאה. החניכיים מגרדות, מדממות ונסוגות, שורשי השיניים נחשפים וישנה נפיחות כואבת בלחיים ובבלוטות התת-שכבתיות.

 

תרופות הומיאופתיות לטיפול בדלקת חניכיים:

תסמינים שכיחים:

  • נפיחות
  • אדמומיות
  • כאב
  • דימום בחניכיים
  • חניכיים רכות
  • ריח רע מפה
  1. היפריקום פרפורטום Hypericum perforatum:

אם קיימת מעורבות עצבית, שיקלו היפריקום, במיוחד אם היו פצע או פציעה שקדמו לדלקת חניכיים.

  1. פוספורוס*Posphorus :

השתמשו על חניכיים נפוחות הנוטות לדמם בקלות, וכשיש עודף רוק. עשויה להופיע תשוקה לקרח ולמשקאות קרים, שעלולים להחריף את כאב השיניים. החניכיים נפוחות ונוטות לדמם בקלות, במיוחד בעת מגע. מתפתח דימום מתמשך לאחר עקירת שן. תחושת עקצוץ וצריבה בשיניים הנגועות בעששת. השיניים מתנתקות מהחניכיים.

  1. סטפיסגריה*Staphysagria :

השיניים רופפות, הכאב גובר בעת מגע. החניכיים חולות ונסוגות, ויש נטייה לפתח עששת בשיניים. השיניים הופכות שחורות ומתפוררות ברגע שהעששת מופיעה. זוהי תרופה נהדרת למצב של כרסום בשורשי השיניים הסובלות מריקבון, היא משפיעה על כל השורה, ומותאמת במיוחד לנשים מבוגרות שיש להן גדמי שיניים כואבים בכל הפה.

  1. מרקוריוס Mercurius*:

לעתים קרובות הוא מומלץ לטיפול בכאב שיניים יותר מכל תרופה אחרת. סימנים מיוחדים המעידים על הצורך בו: כאב שיניים פועם, בעקבות דנטין דלקתי או דלקת בממברנה העוטפת את העצם (periostitis) בשקעים; המצב מחמיר בלילה ובמזג האוויר לח. השיניים כואבות וישנה תחושה שהן מתארכות. הכאב משפיע על כל הלסת והפנים. המצב מחמיר יותר בחום, הוא זוכה להקלה כלשהי באמצעות עיסוי עדין של הפנים. זוהי התרופה הראשית עבור כיבים מכאיבים בשורשי השיניים. היא מועילה לכאב בשיניים חלולות, ובמצבים בהם החניכיים נפוחות, בעלות כיבים ונסוגות מהשיניים, וכאשר ישנו ריח רע מהפה.

  1. הפר סולפוריס *Hepar Sulphuris:

רקמות מוגלתיות, מורסות כרוניות. החניכיים והפה כואבים ביותר בעת מגע, מדממים בקלות; יובש בפה; החניכיים מדממות בקלות בעת שפשוף, מורגש ריח סירחון (כמו גבינה סרוחה) מהחניכיים ומהפה.

 

תרופות הומיאופתיות לטיפול בפטרת הפה (אפטה או קנדידה):

  1. בורקס Borax*

מתאים כאשר: הילד מתנתק לעתים קרובות מפטמת האם. הוא מגלה סימני כאב בפה כתוצאה מההנקה; הפה חם, ישנו משטח רירי בחיך המצומק; ישנן שלפוחיות אדומות על הלשון; השתן חם וריחו כשתן חתול; אפטות מלוות בריור; צואה ירקרקה במשך היום והלילה, מלווה בבכי מעורר רחמים; הילד חושש מתנועה כלפי מטה.מיועד לאם מיניקה שיש לה פטרת בפטמות. דימום מהפטמות.

תגובות

תגובות

חשוב לדעת