הבלוג שלנו

הנדסה גנטית של שיניים – חלום או מציאות?

או: האם ניתן לגדל שיניים שלמות במעבדה?

שיטות טיפול גנטיות נחשבות היום כקדמת הרפואה, וישנם ניסיונות והצלחות רבות בטיפול במחלות תורשתיות או ממאירות באופן זה. גם בתחום הנדסת הרקמות – גידול רקמות בתנאי מעבדה – יש התקדמות רבה.

בתחום רפואת השיניים ישנם מספר תחומים בהם השימוש בטכנולוגיות גנטיות מתפתח לכדי יישומיים קליניים, הנפוץ שבהם הוא כאמצעי אבחון (דרך בדיקת רוק פשוטה, על דוגמה לכזו תוכלו לקרוא כאן)

 

מהם תאי גזע?

תאי גזע הם תאים לא ממוינים, שיכולים להתפתח למספר רקמות שונות. מכאן, ניתן ללמוד על יכולות ריפוי שתאים אלה יכולים להעניק לרקמות פגועות או חסרות.

כיום, כאשר חלה פגיעה ברקמת השן, החניכיים או העצם התומכת מסביב לשן, אנו מטפלים לרוב בעזרת חומרים מלאכותיים שמטרתם "למלא את החסר" ולשקם את הרקמה הפגועה במידה שתאפשר תפקוד תקין ואסתטיקה. אך האם ישנה דרך לחדש את הרקמות ולא רק להחליפן? האם יבוא יום בו יכולות ההנדסה הגנטית יאפשרו לנו ליצור שן שלמה, שתוכל להחליף שן חסרה במקום שתל?

 

החלום הבלתי אפשרי?

כיום, אין בידינו אפשרות ריאלית ליצירת שן שלמה באופן מעבדתי, למרות הפרסומים מידי פעם על פריצת דרך בתחום, וכלל לא ברור אם תהיה אפשרות שכזו בעתיד.  אך החוקרים בהחלט אופטימיים לגביי היכולת להשתמש בתאי גזע לשיקום חלקי השן השונים, כגון: שיקום תאי עצב פגועים בשן (עשוי למנוע את הצורך בטיפול שורש), להצמחה מחודשת של רקמת עצם וחניכיים שנסוגו (היום הטיפול לכך הוא כירורגי בלבד) ואף שיקום שורשים של שיניים (החלק של השן שמצוי בתוך החניכיים ומהווה בסיס לכותרת השן). תאי הגזע עצמם לרוב נלקחים משיני חלב או משיני בינה, אולם כאמור, הם לא מאפשרים יצירת שן שלמה על כל חלקיה בשלב זה משתי סיבות: האחת היא שמהלך התפתחות נבט השן באדם הוא תהליך איטי, והאצתו עלולה לגרום לנזקים לא רצויים כגון התמיינות לא מבוקרת של התאים ויצירת תאים סרטניים. הסיבה השניה, היא שתאי הגזע שיש ברשותנו אפשרות להפיק כיום, עברו התמיינות ראשונית כלשהי, כך שאין תאים מוקדמים מספיק שיאפשרו התפתחות מלאה של כל תאי השן השונים. אולם, היכולת לפתח רקמת שורש ורקמות תומכות שלה עשויה כן להספיק לצורך פיתוח שתל ביולוגי המבוסס על רקמה קשה, שתחליף את השתלים המתכתיים הקיימים היום. ניסויים מסוג זה שהשתמשו בהדפסה תלת מימדית ליצירת שלד השן בצורה הרצויה, יחד עם פקטורי גדילה המשרים התמיינות של התאים לרקמה היעודה כבר הראו הצלחה רבה בחיות גדולות ומסתמן שיישומן בבני אדם קרוב מתמיד.
לסיכום, נכון להיום, הטכנולוגיה המעבדתית לתיקון רקמות שן וליצירת תחליפי שתלים (אך לא שיניים שלמות) קיימת, והשלב הבא בתחום יהיה יישום קליני של הטכנולוגיה. כך שכולנו מקווים, שבעתיד הלא רחוק יצירה מחדש של חלקים חיוניים בשן (כמו העצב ורקמת החניכיים) יהיו חלק מהטיפולים שרפואת השיניים תוכל להציע.

 

 

 

תגובות

תגובות

חשוב לדעת