הבלוג שלנו

טיפולי שורש – שורש כל הבעיות?

כדי לשמר את תפקידן של שיניים "מתות" (כלומר כאלו שחלה פגיעה קריטית בכלי הדם והעצבים שלהן) ככלי לעיסה, משתמשים רופאי השיניים בטיפולי השורש. עם השנים, התפתח מגוון רחב של הליכים אנדודונטיים (טיפולי שורש) להצלת שיניים ללא חיות, או כאלו שבמצב דלקתי בלתי הפיך. עם זאת, ישנן עדויות לא מעטות וכן ממצאים חדשים מרפואת השיניים המודרנית, המעוררים שאלות בקרב אנשי רפואה:

האם שיניים שעברו טיפולי שורש הן אכן בלתי מזיקות?

עמדת התומכים בטיפולי שורש:

• טיפולי שורש הינם בטוחים, כל עוד בוצעו כהלכה.
  • צילומי רנטגן מספקים מידע מדויק על הצלחת הטיפול.
  • מאז בואה של האנטיביוטיקה, זיהומים מוקדיים אינם מהווים עוד סיבה לדאגה.
  • באמצעות שיטות הטיפול המודרניות, ניתן למנוע השפעות שליליות של שיניים שטופלו בטיפול שורש, על אזורים מרוחקים.

עמדת המבקרים של טיפולי השורש:

• טיפולי שורש עשויים להיות גורם למחלות מערכתיות ולמחלות הפוגעות באיבר בודד.
  • צילומי הרנטגן אינם מספיקים להערכת התופעות המערכתיות הללו.
  • שיניים שעברו טיפולי שורש עשויות להוות כר לחיידקים.
  • שיניים בעלות סתימות שורש עלולות להיות מקור לרעילות.

בדיקת אורו-טוקס ORO TOX

(בדיקה לזיהוי רעלנים בשיניים שעברו טיפול שורש או ללא חיות )

• הבדיקה מסייעת לקבוע האם יש צורך לעקור שן שעברה טיפול שורש או לשקם אותה (גם בהעדר שינויים שניתן לראותם  בצילומי רנטגן).
  • הבדיקה מאפשרת למטופל להמשיך לשמור על שיניים שיש בהם טיפול שורש ללא חשש להשפעת שיניים כאלו על הבריאות הכללית.
  • הבדיקה עונה על השאלה:האם השיניים המתות ו/או שיניים שעברו טיפול שורש מפיצות רעלים, שמזיקים לעצבים או שחוסמים אנזימים חיוניים?
  • הבדיקה עונה על השאלה:האם ישנם חיידקים עם פוטנציאל נזק שנמצאים סביב שיניים שעברו טיפול שורש, העלולים להזיק לאיברים אחרים?

*במרפאתנו ניתן לבצע בדיקת אורו-טוקס.

בהמשך הדברים מוצג פוסט המבוסס על מאמר מאת דר' דומיניק נישוויץ, במטרה להציג בפניכם את הטענה הקיימת כיום כנגד ביצוע טיפולי שורש. אנו מדגישים כי לטענה זו אין כיום בסיס מדעי רחב מספיק שמצדיק הפסקה של ביצוע טיפולים אלה, וכי במקרים שלא ניתן להימנע מכך עקב דלקת בשורש השן, לא קיים כיום טיפול חלופי אחר למעט עקירת השן. במרפאתנו מתבצעים כיום טיפולי שורש על ידי מומחית.

שורש המחלות –  האם טיפולי שורש מהווים סכנה? (דר' דומיניק נישוויץ)

כל שן מתה עלולה להיות גורם למחלה: מידע על סיכוני הבריאות החמורים הטמונים בשיניים שעברו טיפול שורש

• מזה כמה עשורים, עולה בכל הארצות המפותחות שכיחותן של המחלות הדלקתיות הכרוניות, כמו גם המחלות האוטו-אימוניות – במקרים רבים, הסיבה לכך אינה ברורה.
  • רופאים ורופאי שיניים החושבים / הפועלים באופן הוליסטי, רואים שיפורים ברורים במחלות אלו, כאשר שיניים שעברו טיפול שורש נעקרות והאזורים הבעייתיים בחלל הפה מטופלים וכאשר מערכת החיסון מתחזקת.
  • מדי שנה, מתבצעים בגרמניה כ-8 מיליון טיפולי שורש.
  • האם הפה אכן משקף את מצב הבריאות הכללי?
  • מנין נובע הקשר הזה?
  • התשובה קלה: מן החיידקים הפתוגניים ומן המטבוליטים הנגועים בחיידקים רעילים ברמה גבוהה.

רקע מדעי

כיצד השיניים קשורות למקור המחלות הכרוניות?

שיניים שעברו טיפול שורש הן שיניים מתות. אפילו הטיפול המיקרו-אנדודונטי המושלם ביותר לא יוכל לספק איטום מושלם של תעלת השורש מפני החיידקים.

התעלות הנלוות (האקססוריות) הצדדיות באזור השורש וצינוריות הדנטין (dentin tubules) המחברות בין מערכת תעלת השורש למערכת התמיכה הפריודנטלית (endo-paro connection), תמיד ישארו קיימות.

השן המתה, שבמקור היתה איבר בעל עצבים ומקור אספקת דם משלו, נותרת כגדם בחלל הפה. השן המתה תאוכלס על ידי מינים שונים של חיידקים פתוגניים אנאירוביים, חלקם בלתי ידועים, אשר יפגעו ברקמה הבסיסית שנותרה ויפרישו תוצרים מטבוליים מזיקים (רעלנים).

הרעלנים

החיידקים הפתוגנים יוצרים בתהליך המטבוליזם (חילוף החומרים) האנאירובי שלהם, תוצרים משניים שהם רעילים ביותר ומחוללי סרטן פוטנציאליים, כמו המימן הגופרתי (thioether / mercaptan), מופקים מפירוק חומצות האמינו ציסטאין ומתיונין. רעלים אלו עלולים להוות גורם למחלות מערכתיות ואורגניות שונות באמצעות עיכוב בלתי הפיך של המרכז הפעיל של האנזימים האנדוגניים (*המיוצרים בגוף) החיוניים הרבים. עיכוב האנזימים החשובים בשרשרת הנשימה של המיטוכונדריה הוכח בניסוי. כל פעולת לעיסה משחררת את החיידקים הללו, ומעל לכל, את רעליהם, לתוך המערכת הלימפטית של הרקמה הסובבת. משם הם מגיעים לזרם הדם (זיהום מוקדי) ולגוף כולו.

אילו חיידקים חבויים בשן המתה?

במחקר של סיקואירה (Siqueira) ועמיתיו, התגלו מיקרואורגניזמים בכל השיניים שעברו טיפול שורש ושבקצה השורש שלהן התפתחה דלקת – ממצא המצביע על דלקת כרונית. כאשר מזהים בצילום הרנטגן דלקת בקצה השורש, אזי הסיכוי לכשלון טיפול השורש עולה בבירור בשל הדלקת הכרונית.

ריצ'רדסון (Richardson) ועמיתיו זיהו 75 זנים שונים של חיידקים בשיניים שעברו טיפול שורש ושבקצה השורש שלהן התפתחה דלקת. לעתים קרובות, ניתן למצוא בתוך השיניים המתות ומסביבן את החיידקים הבאים: אנטרוקוקוס פקאליס (enterococcus faecalis), קפנוציטופגה אוכרצ'אה (capnocytophaga ochracea), פוסובקטריום נוקלאטום (fusobacterium nucleatum), לפטוטריכיה בוקליס (leptotrichia buccalis) , גמלה מורבילורום (gemella morbillorum) ופורפירומונס ג'ינג'יבליס (porphyromonas gingivalis).

התגובה החיסונית

מוך השן הבריא והחי (כחלק במערכת החיסון) הוא בעל תפקיד חשוב בהגנה מפני החיידקים הללו. לעיתים קרובות, הדלקת הכרונית שמקורה בהתיישבות החיידקית במוך השן, עשויה להוביל לדלקת כרונית בעצם הסובבת, מה שמאלץ את המערכת החיסונית להיות פעילה באופן קבוע.

תאים בלענים (מקרופג'ים) המופעלים בעקבות תגובה בלתי ספציפית של המערכת החיסונית, משחררים מתווכים דלקתיים  [TNF-alpha, IL-1, גורמי גדילה, פרוסטגלנדין (PGE2) ולוקוטרינים (הנעים בזרם הדם)]. המתווכים הדלקתיים תומכים בהתפתחות ובהתדרדרות של דלקות כרוניות ומחלות אוטו-אימוניות. בנוסף להם, TNF-Betaהיוצר לימפוציטים מסוג Tמופעל בצורה נמרצת. TNF-Beta חשוד כמחולל מחלות כרוניות, כמו סרטן.

אבחון

מהם שדות הפרעה?

המונח "שדה ההפרעה" באורגניזם האנושי מתייחס לכך שתהליך דלקתי באזור מסוים בגוף עלול לגרום לתגובה באזור אחר בגוף או עלול להוביל לעמידות טיפולית (כרוניפיקציה chronification). האבחון הקלאסי של שדה ההפרעההמתבצע על ידי רופאי שיניים, מסתמך על הערכה של צילומי הרנטגן או הממצאים הקליניים והשוואתם לממצאים הרפואיים בשדה הטיפול הרלוונטי.

אבחון שדה ההפרעה

השיניים משתייכות לתת-המערכות החשובות ביותר ברשת אברי הגוף שמווסתים את עצמם. השיניים והרקמה התומכת שסביבם (periodontium= odonton)קשורות לאיברים ולמבנים פיזיים אחרים.   ריינהרד וול (Reinhard Voll) טבע את המושג  Odonton: הוא זיהה את פעולות הגומלין הישירות וההדוקות בין ה-odontonsוהאזורים השונים בגוף.

אבחון רנטגן / אבחון קליני

טיפול עצבי: זריקת מבחן המכילה פרוקאין 1%

באופן עקרוני, הזריקה יוצרת סוג של "הפעלה מחדש" באופן זמני באזור הרלוונטי. באמצעות שימוש ברפלקס הקרביים-עור (viscerocutaneous), המוח מגורה להתמקד יותר באזור הזה בגוף, ושדה ההפרעה הפוטנציאלי מנותק מהאיבר המקושר אליו למשך זמן מסוים. בנוסף, הפרוקאין מתפרק באמצעות אנזימים לשני מרכיבים (PABAו- (diethyl amino-ethanol, כשהוא גורם למחזור דם מוגבר ולהיווצרות כלי דם באזור המדובר, כמו גם לייצוב של ממברנות תאי העצב באמצעות נורמליזציה של פוטנציאל הפעולה שלהם.

המטופלים מתבקשים לשים לב לכל השינויים הקטנים במצבם הפיזי לאחר ההזרקה לאורך כ- 24 שעות. לעתים קרובות, מתרחשת "תופעה משנית" (Huneke). במיוחד, ניתן לראות שתסמונת הכתף-זרוע מגלה שיפור ספונטני. על האפקט להימשך כשמונה שעות על מנת לזהות את השן החשודה כשדה הפרעה ברור. ההרדמה עצמה אורכת זמן קצר ובדרך כלל פגה כעבור כ-30 דקות.

בדיקת אורו-טוקס (OroTox®): הוכחה פשוטה ל​​זיהום רעיל

בבדיקת אורו-טוקס, מערבבים את דגימת נוזל אפיתל החניכיים עם חומרים מגיבים (ריאגנטים), שמשנים את צבע הנוזל לצהוב בעת המגע עם תרכובות הגופרית.

.

מה ניתן לקבוע באמצעות בדיקת אורו-טוקס?

בדיקת אורו-טוקס משמשת כתחליף לניתוח מיקרוביולוגי. היא מזהה את נוכחותם של thioetherו-mercaptan, שניהם תוצרים של מטבוליזם חיידקי.

ההסתברות לסבול מרגישות בשל mercaptan / thioetherכאשר הערכים של בדיקת האורו-טוקס המקומי הם גבוהים וחיוביים, היא גבוהה פי 25 מאשר מצב בו הערכים של בדיקת האורו-טוקס אינם גבוהים.

בדיקת אורו-טוקס מספקת מידע ברור על העוצמה וההסתברות של הרגישות החיסונית המערכתית שנגרמת בשל mercaptan / thioether.

טיפול

עקירה

רבות מבין השיניים שעברו טיפול שורש מהוות גורם לדלקת ברקמה הסובבת אותן. הדבר מאובחן ביעילות באמצעות סריקת רנטגן תלת ממדית . הציסטה בקצה השורש אינה אלא מעין קפסולה הנוצרת על ידי המערכת החיסונית סביב האזור הנגוע, כדי להגן על הגוף מפני האזור הבעייתי. המטבוליזם המקומי נעצר – כך, הגוף, בדומה לבית כלא, כולא את השן. האפשרות היחידה להימנע מההרעלה הכרונית הזו היא להסיר את השן המתה באופן כירורגי, כמו גם להסיר את הרקמה הדלקתית או הציסטית. חובה לגרד את העצם הרכה מכל השאריות. הצעד הבא הוא חיטוי הרקמות שנותרו באמצעות אוזון.

לפי בריסמן ((Brismanועמיתיו, ראוי לשקול היטב אם כדאי להניח שתלים לצד שיניים שעברו טיפול שורש הנמצאות עדיין בפה, על מנת למנוע כשלון אפשרי בשל זיהום מוקדי.

פתרון אסתטי ואימונולוגי מושלם: שתלים קרמיים העשויים מזירקוניה (דו-תחמוצת הזירקוניום)

זירקוניה היא חומר קרמי בעל נייטרליות חשמלית, בעל תאימות ביולוגית גבוהה ביחס לחומרים אחרים, ואין לה מאפיינים של שדה הפרעה. בניגוד לטיטניום האפור, היא נטולת מתכת, ואסתטית בשל צבעה הלבן.

שתלי זירקוניה משלבים תאימות ביולוגית גבוהה עם אסתטיקה מושלמת.

הניסיון מראה כי השתלה מיידית של שתלי זיקוניה הבנויים כיחידה אחת הוא הפתרון הטיפולי הטוב ביותר לטיפול בשן בעלת שורש יחיד.

מצורפת מערכת מרידיאנים להערכה עצמית של בעיות בריאות וקישורן לשיניים ספציפיות:

לפרטים נוספים אודות בדיקת אורוטוקס או שתלי זירקוניה, ניתן לפנות למרפאתנו.

תגובות

חשוב לדעת