הבלוג שלנו

"יום ללא חיוך הוא יום מבוזבז" (צ'ארלי צ'פלין) – על האסתטיקה של החיוך

Uncategorized 2018 דצמבר 30

תגובות

תגובות()

אסתטיקה היא הרמוניה, פרופורציה, סימטריה. חיוך לא חייב להיות מושלם על מנת ליצור הרמוניה אך עליו למלא מספר פרמטרים בכדי שיהיה נעים ויפה.

חיוך שאינו אסתטי עלול לפגוע באיכות החיים ובדימוי העצמי. אנשים שאינם מרוצים מהחיוך שלהם מוצאים דרכים שונות להסתירו. למשל, הסתרת הפה עם היד בזמן החיוך או כאשר הם צוחקים, הימנעות מחשיפת שיניים ומבע פנים רציני. הדבר גורם למתח מוגבר, קושי חברתי ומקצועי ממשי.

הגורמים לחיוך שאינו אסתטי הם מגוונים, החל מסיבות גנטיות (למשל שיניים שאינן ישרות, שיניים מרווחות), אורח חיים (תזונה, הרגלים שונים כמו עישון), טיפולי שיניים קודמים שכשלו או התיישנו (סתימות ישנות שנשחקו או נשברו).

היות וחיוך הוא דבר אישי עליו להיות מותאם ראשית כל לרצונו של המטופל. ביקורים אצל רופא השיניים באופן קבוע ושגרתי וכיוצא מזה טיפול בבעיות קיימות יכולים לסייע בשמירה על חיוך יפה. קיימות דרכים שונות (כתלות במקרה) לשיפור מראה החיוך:

 

הלבנה

כמו יתר תהליכי ההתבגרות שהמערכות השונות בגוף עוברות, גם השיניים נוטות 'להתבגר', צבע השיניים עשוי להפוך עם ההתבגרות לצהבהב או אפור יותר. יש להבדיל בין הצטברות כתמים חיצוניים על זגוגית השן (האמייל) כמו אבנית, קפאין, סתימות ישנות, ניקוטין, קרי הכתמה חיצונית בעקבות חומרים שונים המצטברים על השיניים לבין שינוי אמיתי בגוון השן, הנקבע על ידי שכבת הדנטין (המרכיב העיקרי של גוף השן) אשר מצהיב ככל שמתבגרים. חשוב להדגיש, שבכלל שיטות ההלבנה לא ניתן להגיע לצבע לבן אבסולוטי (הקיים בחומרים מלאכותיים). בבסיס התהליך, חמצון הפיגמנטים שמצויים בשכבת הדנטין על ידי שימוש במי חמצן בריכוזים שונים.

לאחר בדיקה יסודית ומעמיקה, כאשר התהליך מבוצע על ידי רופא שיניים זהו תהליך בטוח לחלוטין שאינו פוגע בחוזקה של השן (לא ממיס או שוחק את האמייל ולא פוגע בעצב השן), זאת לעומת שיטות ביתיות כגון מיץ לימון אשר עלול לגרום לשחיקת האמייל והחלשת השן כתוצאה מכך.

תהליך ההלבנה הינו תהליך קצר שניתן לבצע במספר שיטות. ניתן לבצעו במרפאה, טיפול אשר אורך כשעה וחצי ובו נמרח על גבי השיניים חומר הלבנה, ונעשה שימוש באור כחול ייעודי להאצת התהליך. זוהי שיטה יעילה, מידית וקצרה.

שיטה נוספת במרפאתנו, היא טיפול ביתי. זוהי השיטה הוותיקה ביותר ובעלת התוצאות הטובות ביותר. תהליך זה נמשך כשבוע, בה הרופא מכין תבנית סיליקונית (סד) אשר מותאמת אישית למטופל. את הסד יש לשים למשך מספר שעות עם חומר הלבנה שריכוזו מותאם מראש בהתאם למקרה. בשיטה זו מתקבלות תוצאות טובות וצפויות עם תופעות לוואי מועטות (רגישות בשיניים אשר חולפת תוך מספר ימים), אך התהליך ארוך יותר מאשר השיטה המרפאתית.

לעיתים יש צורך בשילוב של שתי השיטות על מנת להגיע לתוצאה מספקת.

בכל השיטות, רק שיניים טבעיות יעברו הלבנה. לכן, כתרים וסתימות שיש לבצע יבוצעו רק לאחר ההלבנה (לאחרי ההלבנה, יותאם צבע הכתר/הסתימה לצבע השן). חשוב לציין כי במשך הזמן השן עשויה להצהיב וייתכן ויהיה צורך בהלבנה חוזרת לשם תחזוקה.

 

 

סתימות בגוון השן  (סתימות לבנות)

השלמות שיניים עקב חבלות או טראומה, סתימות בשל עששת פעילה או החלפת שחזורי אמלגם (ראה פירוט). סתימות כאלו נותנות מענה אסתטי והן עמידות ביותר. בשנים האחרונות פותחו חומרים משופרים לשחזור השן, חומרים אסתטיים וחזקים. השחזורים הללו עשויים מ-2 קבוצות חומרים עיקריות:

  1. שרפים מרוכבים (composite)
  2. חומרים קרמיים (ceramic)

שחזורי קומפוזיט הם שחזורים בצבע השן, אשר מבוצעים מכמה סיבות עיקריות בשל עששת, החלפת שחזור ישן שכשל או השלמת שן שנשברה. שחזורים מסוג זה מאפשרים טיפול בפגישה אחת. בנוסף, בחומרים אלו ניתן ליצור סתימה על-גבי השן בכל עומק, גם המינימאלי ביותר וזאת בניגוד לסתימות אמלגם וכך לשמור על חומר שן בריא. האסתטיקה הגבוהה נובעת מהיכולת להתאים צבע בהתאם לשכבות הצבע השונות בשן הטבעית. יתרון נוסף הוא עלויות נמוכות יחסית. חשוב לזכור עם זאת, כי לשחזורים אלו יש עמידות פחותה לשחיקה וכוחות לעיסה לעומת שחזורי חרסינה וכי שחזורים אלו אינם מתאימים לכל מצב (למשל במצבים של שחזורים גדולים מאוד).

שחזורי חרסינה, מילואות חרסינה (inlay או onlay) אלו שחזורים אסתטיים וחזקים מאוד. בשיטה זו לאחר ניקוי השן (מחומר סתימה ישן או עששת) והכנתה נלקח מטבע אשר נשלח למעבדה. במעבדה הטכנאי יוצר את השחזור. בשחזורים מסוג זה מתקבלת אסתטיקה גבוהה ביותר, עמידות גבוהה (בדומה מאוד לחומר שן טבעי), ניתן ליצור שחזורים גדולים (גם של כותרת שלמה) אך כאן זמן הטיפול ארוך יותר והעלויות גבוהות יותר.

 

ציפויי שיניים מחרסינה

ציפוי חרסינה (laminate) אלו עלי חרסינה דקים אשר מודבקים על גבי חזית השיניים. בתהליך זה מתבצעת החלפת החלק הנראה של אמייל השן בתחליף קרמי המודבק ישירות לפני שטח השן. הרעיון העומד מאחורי ציפויים אלו הוא יצירת "אמייל מלאכותי" הדומה בתכונות האופטיות, המכניות והביולוגיות לאמייל טבעי.

זוהי שיטה שמרנית אך עמידה אשר יכולה לשפר את צורת וצבע השיניים, המראה ופני השטח של השיניים. יתרה מזאת, בשיטה זו תגובת הרקמה לציפויים היא מיטבית בשל עקרון שמנחה אותנו במרפאהminimal invasive dentistry, קרי שימור חומר השן ככל שניתן תוך שמירה על עובי מינימאלי מספק של השחזור.

זהו תהליך פשוט יחסית, המקנה מראה אסתטי ואחיד ויכול לתת מענה למגוון בעיות כמו פגמים התפתחותיים, צורות אבנורמליות של שיניים (למשל מיקרודונטיה), שחיקה, מיקום לא תקין של שיניים. הארכת שיניים קצרות או שחוקות, סגירת מרווחים הקיימים בין השיניים, הלבנת שיניים (במקרים שהלבנה אינה מספקת).

ציפויי חרסינה מצריכים הסרה מינימאלית של חזית השן (0.7~ מ"מ בממוצע), זאת לעומת כתרים בהם יש צורך בהשחזה של כל השן (1.5-2 מ"מ).

גם כאן, נדרשת מיומנות של רופא השיניים בבחירת המקרה הנכון לביצוע הציפויים.

 

כתרי חרסינה או כתרי זירקוניה

התקנת כתרים נדרשת לרוב לאחר טיפולי שורש, בשיניים שלא נותר בהם חומר שן טבעי רב. קיימים סוגים רבים של כתרים, הנפוצים ביותר הם כתר חרסינה מאוחה למתכות אצילות (כמו פלדיום, כסף, פלטינה,), כתר חרסינה מאוחה למתכות שאינן אצילות וכתרי חרסינה מלאה שאינו מכיל כלל מתכות. כתר מחרסינה מלאה עשוי מאלומינה, ליתיום דסיליקאט או זירקוניה.

במרפאתנו אנו עובדים עם חרסינה מלאה, היות ואלו כתרים אשר מיטיבים עם הרקמות בפה, חרסינה זו אינה מגרה חניכיים ועל כן החניכיים בריאים ונראים טבעיים לאחר התהליך. התוצאות האסתטיות טובות מאוד, ניתן להתאים במדויק את צבע הכתר לצבע השן (ללא השחרה של החניכיים או שינוי בגוון הכתר היות והכתר ללא מתכת).

תגובות

תגובות

חשוב לדעת