הבלוג שלנו

כיצד הנקה משפיעה על בריאות השיניים?

הדאגה לשיני הילד מתחילה לרוב מאוחר מדי; מי שממתין לבקיעת השיניים הראשונות שוכח שהגוף מצמיח שיניים החל מהלידה. בקיעת השיניים לתוך חלל הפה מתרחשת בגיל חצי שנה בערך, השיניים בוקעות אל תוך הפה בו כבר נמצאות אוכלוסיות שונות של חיידקים המהוות את המיקרוביום.

לכל אדם יש אוכלוסייה ייחודית של הרכב חיידקים בפה הרכב המכונה Oral Microbiom. אם מופר האיזון בפלורה שבפה הרי שבריאות השיניים של הילד התחילה ברגל שמאל. הגורמים האלה משפיעים על בריאות שיני ילדכם למשך שארית חייהם.

 

חשוב להבין את התועלת שבחיידקים פרוביוטיים כבר בשלבים ראשונים של חייו של התינוק

ברגע שתינוק מגיח אל העולם, החיידקים נכנסים אל גופו במהירות. המיקרוביום שבשליה ובוואגינה הוא המקור (בשלב העוברי) למיקרופלורה של הרך הנולד.

התפיסה הרווחת שלפיה חיידקים בפה גורמים לנזקים אינה מדויקת: הפלורה (מגוון סוגי החיידקים)  שבפה ממלאת גם תפקידים פרוביוטיים טובים נגד עששת ונגד בעיות אחרות בשיניים. מערכת החיסון של הילד מתחילה במערכת העיכול ומכיוון שהפה הוא הפתח של מערכת העיכול, המיקרוביום שבפה הוא שזורע את הפלורה שבמעי באמצעות בליעת הרוק.
אין הבדלים רבים בין הפלורה שבפיו לבין הפלורה שבמעיו של תינוק במהלך השבועות או החודשים הראשונים לחייו. לאחר מכן מתגבשים הבדלים ברורים – אם כי הקשר ביניהם נשמר. המיקרוביום שבפה מתפקד למעשה כ"שומר-ראש" עבור המיקרוביום שבמע וכן יקבע גם עד כמה יהיו שיני הילד בריאות.

 

מדוע חלב אם מועיל כל כך לתינוקות? האמת נמצאת אצל החיידקים

מערכת החיסון של ילדכם מתגבשת לאחר השלבים הראשונים שלאחר הלידה.

המיקרוביום שבפיו של תינוק רך נמצא בתקשורת עם העולם החיצון והוא השליח הראשי אל המיקרוביום שבמעיו, כפי שציינו. כל נשימה, משטח ומגע מהווים מקור לגדודי חיידקים – אך אחת ההשפעות המרכזיות היא תזונתו של התינוק הרך.

ההנקה דומה למגלשה רטובה של חיידקים ורכיבים תזונתיים שנארזו ע"י גוף האם וכך מאפשרת לך לשלוט באופן שבו תתגבש הפלורה בפיו ובמעיו של ילדך.

בחלב אם בריא מועברים לתינוק מאות מיני חיידקים. בעולם מלא בחיידקים, חלב האם הוא הכלי שלך להעברת חיידקים פרוביוטיים אל המיקרוביום שבפיו של ילדך. המזון אותו יאכל ילדך בשלבים מאוחרים יותר ימשיך להזין את הפלורה בפיו ובמעיו במשך כל חייו.

מה שמסבך את העניינים עוד יותר, הוא שהמיקרוביום שבחלב האם אינו נשאר אותו הדבר בכל זמן שהאם מניקה, אלא עובר שינויים במהלך שלבי הנקה שונים.

 

 

מדוע חשוב להניק? בריאות הפה ומערכת החיסון של ילדך

כאמור, מי שסבור שכל החיידקים מזיקים מתעלם מהתועלת שבחיידקים פרוביוטיים.

בעבר רופאי השיניים המליצו להורים שלא לנשק את תינוקם הרך. ההמלצה מבוססת על המחשבה שכך עלולים לעבור חיידקים מחוללי מחלות. אמנם זו אינה טעות (כשלעצמה) – אך מוחמצת כאן התמונה הכללית. תפקידה של האם הוא להעביר את המיקרוביום שלה אל תינוקה הרך.

מאחר שההנקה היא האופן שבו האם מעבירה לתינוקה מיקרוביום שישכון בפיו ובמעיו, במעיהם של תינוקות שניזונים מפורמולה יש מיקרוביום שונה מאשר אצל תינוקות יונקים. יש לכך השפעה על בריאותו של הילד למשך כל חייו, והוא נמצא בסיכון מוגבר לעששת.

באותם חודשים ראשונים לחיי התינוק מתגבשת גם מערכת החיסון. מערכת העיכול של הרך הנולד מכילה 80% ממערכת החיסון ולכן כדי להיווצר ולהתבסס, מערכת החיסון זקוקה למיקרוביום בריא במעיים.

מלבד חיידקים, חלב האם מספק הרבה גורמים ביואקטיביים נוספים מעבר לתפקודים התזונתיים הרגילים שאנו משייכים לו כמקור למזון.

 

האם ילד שאינו יונק נמצא בסיכון לחלות?

כשאין בפה ובמעיים מיקרוביוטה שנובעת מההנקה, עלולות להיות לכך השלכות שליליות לאורך כל החיים.

תפקידה של ההנקה בהתפתחות הלסת והשיניים הישרות ידוע היטב: ההנקה מלמדת את התינוק לנשום דרך האף. לעתים קרובות, לילדים שמצליחים לנשום דרך האף רק בקושי, יש לסתות קטנות שלא התפתחו דיין. פניהם ארוכות, שיניהם עקומות והם אינם נושמים היטב. שיניים עקומות קשורות לנשימה דרך הפה, לסינוסים חסומים (באף) ולשקדים נפוחים. מחקרים חדשים מראים שייתכן שכל זה קשור להנקה.

הפלורה שילדך קיבל בחלב האם, עשויה להגן עליו מאלרגיות ואסתמה ולחזק את מערכת החיסון שלו. ההנקה עשויה לגונן עליו מזיהומים בדרכי הנשימה, מבעיות אוטו-אימוניות וממחלות מעי דלקתיות. בהמשך חייו, ההנקה עשויה גם לגונן עליו מפני מחלות לב, השמנת יתר וסוכרת סוג 2. כעת מובן שמצבים כאלה מושפעים מאד מהמיקרוביוטה של המעי.

*הערה: אם אינך יכולה להניק את ילדך, אל ייאוש. העקרונות הללו יכולים לסייע לנו להבין באילו דרכים אנו יכולים להחזיר את מעי הילד למצב בריא.

 

המיקרוביום שבחלב האם הוא ספציפי, ועם זאת נתון לשינויים

חלק גדול מהיתרונות הנובעים מההנקה קשורים בחיידקים.

האם מעבירה לילדה חיידקים – וזו פעולה מורכבת באופן מדהים. בחלב האם ישנם חיידקים ספציפיים (שנראה כי הם נוכחים תמיד) אך גם משתנים ככל שהרך הנולד גדל. כלומר, המיקרוביוטה גדלה ומפתחת יחד עם תינוקך!

על פי מחקרים, נראה שמינים מסוימים של חיידקים נוכחים בחלב אם בכל רחבי העולם. ביניהם ניתן למצוא את מיני הסטרפטוקוקוס והסטפילוקוקוס. החיידקים הפרוביוטיים הללו הם גורם מפתח בהתפתחות פיו ומעיו של הרך הנולד.

על פי מחקרים אחרים, המיקרוביום שבחלב האם הוא גם מורכב מאד. קיימים כ-360 סוגי חיידקים (כמות בלתי נתפסת). המגוון העצום הזה הוא גם נזיל ומשתנה משלב לשלב בהריון.

המיקרוביום בשד ואצל הרך הנולד משתנה משלב לשלב הן בהריון והן בתקופת ההנקה. כמו כן, לידה טבעית או לידה בניתוח קיסרי גורמות אף הן לשינויים בפלורה שבחלב האם.

 

 

המיקרוביום של המעי בזמן ההריון – הבסיס למיקרוביום של היילוד

המיקרוביום שבחלב האם נארז ונשלח דרך מערכת העיכול של האם. נהוג לחשוב כי שינויים הורמונליים יוצרים "מערכת אספקה" ממעיה של האם. תאי הלימפה מובילים מיקרוביוטה מהמעי אל השד – כמו במערכת דיוור.

במהלך ההריון, העלייה החדה בפרוגסטרון מגבירה את חדירות המעי. ידוע הקשר בין תסמונת המעי הדולף לבין מחלות – אך נראה כי ההריון גורם לרמה מסוימת של תסמונת המעי הדולף שכן יש חשיבות להזרמת חיידקי מעי אל מחזור הדם של האם. מכאן הם נוסעים אל השדיים באריזות מיוחדות של מערכת החיסון.

מחקרים מלמדים כי בריאות מעייך תשפיע על חלב האם. אם יש בגופך מצבים הקשורים לתסמונת המעי הדולף (כגון סוכרת סוג 2 והשמנת יתר), זה ישפיע גם על חלב האם.

חלב האם אצל אמהות הסובלות מהשמנת יתר, נוטה להכיל חיידקים שונים ומגוונים פחות, לעומת החלב אצל אימהות שמשקלן תקין. המפתח לחלב האם הוא בריאות מעייך והפלורה במעייך בתקופת ההריון.

לסיכום,

כדי לגדל ילד בריא, יש לייחס עדיפות גבוהה למיקרוביום המשתרש בפיו ובהמשך במערכת העיכול שלו. בריאותך בזמן ההריון וההנקה חשובה לא פחות שכן היא המקור לחיידקים הראשונים שישפיעו על בריאות ילדך למשך שארית חייו. תוכלי לחזור לקו הבריאות ולהבריא את ילדך, אם תביני כיצד המיקרוביום שבמעי ובחלב האם משפיע על בריאות הילד.

 

לקריאה על דרכים נוספות לחיזוק שיני ילדך כבר בשלבים הראשונים של חייו

תגובות

תגובות

חשוב לדעת