הבלוג שלנו

פרוביוטיקה לבריאות הפה

בריאות הפה ובריאות הגוף 2022 ספטמבר 4

תגובות

תגובות()

ישנה כיום פרוביוטיקה שעוזרת לבריאות הפה. פרוביוטיקה היא חיידקים טובים שמספקים יתרונות בריאותיים. בדרך כלל חיידקים אלה מאפשרים לשפר את הבריאות באמצעות ויסות המיקרוביום. בטח שמעתם כבר על פרוביוטיקה שעוזרת לבריאות המעיים, במאמר הזה נתמקד בפרוביוטיקה שעוזרת לבריאות הפה.

החיידקים שמשמשים לשיפור בריאות המעיים אינם אותם החיידקים אשר משפרים את בריאות הפה. מדובר בחיידקים שונים. ישנו מחקר שהראה כי חיידקי פה יכולים לעבור למעיים וליצור דלקת.

בעשרות מחקרים שבוצעו נמצא כי חלק מהפרוביוטיקה של הפה הורידה את הסיכון לחורים, הפחיתה באופן קבוע ריח רע מהפה, והפחיתה סימפטומים והתפתחות של דלקת חניכיים. יש לציין כי עדיין מבוצעים מחקרים לגבי חיידקי פה רבים, וישנו רק מחקר ראשוני שמציג חוסר יעילות או אי יעילות בכלל.

כיצד פרוביוטיקה לפה משפיעה על בריאות הפה

בריאות הפה מושפעת באופן משמעותי על ידי המיקרוביום של הפה. זני חיידקים ספציפיים, אשר יושבים על משטחי השיניים, יוצרים חומצה על ידי התססת סוכר, והדבר יכול לגרום לחורים בשיניים. ישנם גם חיידקים אחרים שיוצרים דלקת חניכיים.

ישנם מחקרים רבים לגבי פרוביוטיקה לפה, והיא נמצאה יעילה בהפחתת ריח רע מהפה, הפחתת תסמינים של דלקת חניכיים, והפחתת חורים.

הפרוביוטיקה הטובה ביותר לריח רע מהפה

החיידקים שנמצאו כהכי יעילים להפחתת ריח רע מהפה:
 Streptococcus salivarius K12 and M18

ATCC PTA 5289

Lactobacillus reuteri DSM 17938 

יש לציין כי לאנשים שיש להם בפה רמה גבוהה של ספרפטוקוקוס סלוורייוס במיקרוביום אז קיימת אפשרות שה ס. סלווריוס 12 ו 18 לא יוכל להתיישב ולשפר את הריח הרע בפה שלהם.

דוגמא למחקר שנעשה לגבי הפחתת ריח רע עם פרוביוטיקה
 Lactobacillus reuteri  DSM 17938 וגם ATCC PTA 5289

במחקר זה מטופלים לעסו מסטיק לעיסה פעמיים ביום למשך 14 יום (שכולל את הפרביוטיקה הזו) והתוצאה היתה שהריח הרע מהפה שלהם ירד בצורה משמעותית (לעומת קבוצה שלעסו מסטיק פלסבו).


הפרוביוטיקה הטובה ביותר לדלקת חניכיים

החיידקים שנמצאו כמשפרים את דלקת החניכיים הם:
Lactobacillus reuteri DSM 17938
ATCC PTA 5289

בניסויים קליניים נמצא שחיידקים אלה הביאו לשיפור על ידי הפחתת הפלאק בחניכיים והפחתת הדימום.

דוגמא למחקר שבוצע לגבי
:Lactobacillus reuteri DSM 17938

במחקר השתתפו 30 מטופלים עם מחלת חניכיים קשה. המטופלים נטלו פרוביוטיקה לפה שכוללת לקטובסילוס רוטרי, פעמים ביום לאחר ניקוי פה עמוק. התוצאות של המחקר היו שיפור משמעותי במחלת החניכיים, לעומת מטופלים אחרים שלקחו פלסבו.


הפרוביוטיקה הטובה ביותר לחורים

Lactobacillus paracasei SD1
נמצא כי חיידקים אלה מפחיתים את התקדמות החור, ועשויים לשפר את מצב העששת.

 Lactobacillus reuteri DSM 17938
ATCC PTA 5289
נמצא כי חיידקים אלה עשויים להפחית את השכיחות של חורים אצל ילדים, אך אין מספיק עדויות לכך שהם עוזרים למנוע חורים אצל מבוגרים.

כמה מחקרים שנעשו לבדיקה של השפעת פרוביוטיקה ל. רוטרי על חורים:
במחקר אחד המשתתפים קבלו טבלייה עם ל. רוטרי ואחרים קבלו טבליית פלצבו. בודקי המחקר בחנו את רמת החומצה הלקטית ברוק של המשתתפים ונמצא כי למשתתפים שנטלו את הטבליה עם ל.רוטרי יש רמה נמוכה באופן משמעותי של חומצה לקטית ברוק.
במחקר נוסף, 113 משתתפים (בוגרים) קיבלו תוספת יומית של פרוביוטיקה ל.רוטרי 55730 וחלק קיבלו פלצבו, למשך שנה שלמה. במחקר נמצא כי למי שנטל ל.רוטרי היתה הרבה פחות "טוט דיקיי" מאשר מי שנטל פלסבו.
tooth decay

דוגמאות למחקרים לגבי היעילות של
Lactobacillus paracasei SD1
מחקר שנעשה במשך חצי שנה עם 122 ילדים אשר נטלו אבקה ובה ל.פרקאסי. התוצאות היו הפחתה משמעותית של רמות הסטרפטווקוס, ופחות חורים.
במחקר דומה עם 124 משתתפים למשך 3 חודשים, נמצאו תוצאות דומות.
במחקר נוסף עם 487 משתתפים בוגרים, שנטלו אבקת חלב, התוצאות היו הפחתה מתונה של חורים חדשים, אבל גם הפחתה משמעותית בהתקדמות של חורים, ואף העלאה של
and even led to increased remineralization of existing incipient caries


מה משך הזמן שכדאי לקחת פרוביוטיקה לפה על מנת לראות תוצאות?

רבים מהמחקרים שנעשו מראים כי ההשפעה של הפרוביוטיקה על המיקרבויום בפה לוקחת מספר שבועות. למשל במחקרים שנעשו לגבי:
Lactobacillus paracasei SD1
ניתן היה לראות שמי שלקח את הפרוביוטיקה הזו במשך שבועיים, לא הייתה השפעה על חיידקי הסארפטוקוקס (שיוצרים חורים). אבל לאחר נטילת הפרוביוטיקה במשך 3 שבועות עד 4 שבועות ניתן היה לראות שפור משמעותי ברמות הסטרפטוקוקוס.

 

איך ניתן לוודא שלפרוביטיקה לפה תהיה השפעה מירבית?

salivarius K12 and M18
מספר מחקרים הראו שלפרביוטיקה זו היה השפעה מירבית על ריח רע מהפה לאחר שנעשה שימוש בחומר לחיטוי הפה למשך 3 עד 7 ימים.
מחקרים מצביעים על כך שהשמדתם של המיקרוביום הקיים בפה עשויה להיות חשובה על מנת שהפרביוטיקה תוכל להשפיע.

Lactobacillus paracasei SD1
Lactobacillus reuteri DSM 17938
לגבי פרוביטיקה זו – בניגוד למה שנמצא לגבי הסלווריוס, כאן נמצאו השפעות משמעותיות גם בלי להשמיד את המקריוביום הקיים של הפה.

הדבר יכול להצביע על כך שלכל פרוביוטיקה יש השפעה משלה. באופן כללי ניתן לראות שיפור תוך 3 עד 4 שבועות מאז התחלת הנטילה של הפרוביוטיקה. אך אם אדם לא רואה שיפור בזמן הזה יכול להיות שכדאי לו להשמיד את המקרוביום הקיים כרגע בפה שלו באמצעות מי פה למשך שבוע לפני שיתחיל ליטול את הפרוביוטיקה.

בנוסף, המיקרביום שנמצא בפה של כל אדם הוא שונה, וההשפעות של נטילת הפרביוטיקה תלויות במיקרביום הנוכחי שקיים בפה. בדיקה של המיקרביום שנמצא בפה עוזרת לגלות איזה פרביוטיקה תהיה טובה עבורך, או אם אתה צריך לעשות שטיפת פה שתשמיד את המיקרביום הקיים אצלך כרגע בפה.

לסיכום – האם פרוביוטיקה לפה עובדת?
פרוביטיקה לפה משפרת את בריאות הפה ומפחיתה את החיידקים הלא טובים אשר גורמים לחורים, לדלקת חניכיים ולריח רע מהפה. ההשפעה של הפרוביוטיקה לפה עשוייה להיות תלויה במקרוביום שקיים נכון להיום בפה. על מנת לראות השפעה של הפרוביוטיקה צריך ליטול אותה לפחות 3-4 שבועות.

תגובות

תגובות

חשוב לדעת