הבלוג שלנו

האם ניתן להימנע מטיפול שורש על ידי שימוש באמצעים טבעיים?

Uncategorized 2018 מאי 16

תגובות

תגובות()

מי מאיתנו מעוניין לקבל טיפול שורש?

טיפול שורש נתפס כאחד הטיפולים המאיימים והכואבים ברפואת השיניים. יחד עם זאת וללא קשר לאי נעימות הכרוכה בטיפול, כיום ישנם המתנגדים לטיפול זה בטענה שהוא עלול להשפיע לרעה על הבריאות הכללית. במאמר זה לא נדון בנכונות טענה זו, אך נסביר מתי ואיך ניתן להימנע מטיפול שורש, וכיצד אתם יכולים לעזור לעצמכם לעצור את התהליך לפני שיתקדם לנקודת האל-חזור.

ראשית, יש להבין מהו טיפול שורש. לשם כך נתחיל בהסבר קצר על המבנה האנטומי של השן:
בחלק המרכזי של השן מצויה לשכת המוך ("ליבת השן"). זהו חלל המכיל כלי דם ועצבים המקושרים למערכות הדם והעצבים הכלליים של הגוף.
כאשר השן נפגעת כתוצאה מחדירת חיידקיים (תהליך המתחיל כ"חור") או כתוצאה ממכה או חבלה, מתפתחת בשן תגובה ביולוגית הקרויה 'דלקת'. דלקת במהותה היא תהליך טבעי ותקין בו הגוף מנסה לתקן את חוסר האיזון שנוצר באיבר שנפגע מזיהום או מחבלה. בדומה לתהליכים דלקתיים באיברים אחרים בגוף, באזור דלקתי מתפתח כאב המלווה בהרחבה של כלי הדם באזור הפגוע. הייחודיות של דלקת המופיעה באזור עצב השן, בהשוואה לאיברים אחרים, נובעת משני גורמים:
1) דופן השן אינה אלסטית, ולכן הרחבת כלי הדם גורמת ללחץ מתגבר בתוך השן.
2) הלחץ המתגבר עלול לגרום לנמק של כלי הדם והעצבים של השן, וכך למעשה לאובדן החיות של השן.

הסיבה הנפוצה ביותר לדלקת בעצב השן היא עששת מתקדמת – תהליך בו חיידקים "כרסמו" את השן כך שנוצר בה חור, והתקדמו לאיזור בו יש להם אפשרות להתרבות עקב אספקת דם וחומרי הזנה, עד שהם למעשה "פולשים" לאזור לשכת השן.

ומה אז?
מה קורה כאשר נוצרת דלקת בעצב השן?
כיצד היא מאובחנת?
האם אבחון לא מדויק יכול להביא לטיפול שורש שניתן להימנע ממנו (ול"המתת השן")?

כאשר נוצרת דלקת בלתי הפיכה בעצב השן, אותם כלי הדם ועצבים הנמצאים בליבת השן מסולקים, ובמקומם מבוצע איטום של החלל המרכזי של השן.
האתגר בפני רופא השיניים הזהיר – זה שלא ממהר לבצע טיפול בלתי הפיך כמו טיפול שורש – הוא קביעת סטטוס הדלקת בעצב השן. הרופא צריך להכריע בין שני מצבים: האם מצב השן הפיך, כלומר הדלקת תלך ותשכך (תהליך שעשוי לקחת זמן ולהיות מלווה בכאבים) או שהמצב לא הפיך, שכן השן עוברת תהליך נמקי שבסופו תישאר כאיבר "מת" בתוך הגוף.

מאפייני שן עם תהליך דלקתי הפיך יהיו בדרך כלל: כאב שחולף מעצמו או שנפסק לאחר טיפול של רופא השיניים (שאינו טיפול שורש, למשל – סתימה). במקרה זה, הכאב יתבטא כרגישות לקור, לחום, למתיקות והוא עשוי להופיע ולחלוף בעצמו מספר פעמים.

כאשר הדלקת בשן היא בלתי הפיכה, המצב מחייב ביצוע טיפול שורש (או, כאשר המטופל מתנגד לכך, עקירה). דלקת בלתי הפיכה היא מצב בו לגוף אין יכולת לשקם את עצמו לבד ולגרום לריפוי הדלקת. התהליך הדלקתי הבלתי הפיך מתאפיין בכאבים חזקים בשן שמקרינים ללסת ולפנים, מתגברים בלילה ומעירים משינה, מוחמרים במגע עם מזון ונוזל חם, במגע או לעיסה, ולא חולפים מיד אלא לאחר מספר שניות. כאשר קיימת נפיחות מעל השן, הדבר מעיד על התקדמות הדלקת למצב של נמק ומבשר על "מות השן" והתקדמות התהליך אל מעבר לשורש. התהליך לרוב איטי ולעיתים אינו מלווה בכאב כלל.

במקרים רבים יש קושי להבחין בין המצבים הללו, ויש לדעת כי גם מצב דלקתי הפיך עלול להידרדר ולהפוך לבלתי הפיך למרות טיפול של רופא השיניים. טיפול בשן דלקתית במצב לא "סופני" מורכב מחייב מיומנות, הבנה מעמיקה בתהליכי הביולוגים המתרחשים בשן ושימוש בטכניקות ובחומרים שמסייעים בתהליך הריפוי הטבעי של עצב השן המודלק.

מטופל שמעוניין לקבל טיפול שמאפשר תהליך ריפוי עצמי של הדלקת חייב לקחת בחשבון שהכאב והרגישות בשן לא יפסקו באופן מידיי לאחר הטיפול ושקיים תרחיש בו, למרות המאמצים הרבים, הטיפול לא יצליח.

 

מהו המנגנון העצמי של השן לריפוי מצב דלקתי וכיצד ניתן לחזק את תהליך הריפוי הטבעי ?

כל תהליך דלקתי בגוף בו מעורבת מערכת החיסון מתאפיין בפעילות משולבת של מגוון רב של מנגנוני מערכת החיסון. אחד החלבונים הפעילים בתהליך ריפוי עצמי של השן נקרא אוסטאוקלצין. חלבון זה מסייע בתהליך הריפוי העצמי של השן והפעלתו מחייבת מרכיבים נוספים – ויטמין K + D. מחקרים מראים שבשיניים בהן קיימת דלקת הפיכה, יש פעילות מוגברת של אוסטאוקלצין. הגברת פעילות חלבון זה יכולה לסייע לתהליך הריפוי הטבעי של השן בשלב הראשוני של הדלקת ובכך לסייע בעצירת הדרדרות השן לטיפול שורש.

כיצד ניתן להימנע מטיפול שורש באופן טבעי?

במצבים בהם קיימת דלקת שן הפיכה וטרם החל התהליך הנמקי, ניתן לסייע לתהליכים בגוף שמטרתם למנוע את הידרדרות השן למצב נמקי על ידי נטילת ויטמינים מסיסי שומן.

הוויטמינים הבאים פועלים יחד ומסייעים למנגנון החיסון הטבעי של השן על ידי הגברת רמות ההורמון אוסטאוקלצין, שכאמור הינו חיוני לפעולת מערכת החיסון ומעורב בתהליך הריפוי של השן:

  • ויטמין K2 – ניתן לנטול 2000 מ"ג ביום של ויטמין K2 או MK4 או MK7. במידה שמשתמשים במדללי דם, יש להיוועץ עם רופא.
  • ויטמין D– אם ערכי ויטמין ה-D בבדיקה דם הם פחות מ 40ng/ml, מומלץ לקחת ויטמין D במינון של5000-10000 IU ליום.
  • ויטמין A
  • מגנזיום – הכרחי לפעילות יעילה של ויטמין D.

לסיכום – ישנם תוספים שעשויים לעזור לתהליך הריפוי כל עוד הוא הפיך. כמו כן, גם שימוש בתוספים הומאופתיים יכול לסייע במצבים של דלקת בשורש השן. אך אל תשכחו: צחצוח שיניים טוב והקפדה על בדיקת שיניים שגרתית שתאפשר לרופא שלכם לזהות חורים בשיניים לפני שהם מתקדמים וגורמים לדלקת בעצב השן הן דרכי מניעה מצוינות. כאשר החור כבר קיים והחל תהליך דלקתי, יש חשיבות לאבחון נכון של אופי הדלקת וטיפול בהתאם.

לפרטים נוספים ולבדיקה ניתן לפנות למרפאתנו.

 

 

 

תגובות

תגובות

חשוב לדעת