הבלוג שלנו

משחות שיניים – בריאות או סיוט?

רובנו משתמשים בה מידי בוקר ומדי ערב. היא מלבינה, מחזקת, משפרת, מונעת ריח פה, מחלות חניכיים ועששת; האדם הממוצע ישתמש במהלך חייו ב75 ליטרים (!) של משחת שיניים. אך כמה מחשבה אנחנו באמת משקיעים במה שנכנס לתוך המשחה שלנו?
אנחנו נוטים לחשוב שמה שלא "יורד בגרון" לא יכול להשפיע הרבה על בריאותנו. אך מעטים יודעים כי ריריות הפה הן בעלות כושר ספיגה מצוין – לא בכדי ישנן תרופות הניטלות מתחת ללשון ואינן מצריכות כלל בליעה.

 

בפוסט זה נסקור מספר חומרים "שנויים במחלוקת" שכדאי שתכירו.

 

טריקלוזן Triclosan

כחומר אנטיבקטריאלי ואנטי-פטרייתי יעיל שפותח אי שם בשנות ה60, טריקלוזן שימש במשך שנים רבות בחדרי ניתוח, בסבונים, שמפו, דאודורנטים ומוצרי הגיינה ונקיון שונים. זאת ועוד – הוא משמש גם כחומר הדברה נפוץ. בספטמבר 2016 החליט מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) לאסור את השימוש בטריקלוזן בכל מוצרי ההגיינה – מלבד במשחות השיניים. יש שאומרים שלאחת מחברות מוצרי ההגיינה הדנטלית הגדולות בעולם היה יד בדבר, אך כדאי שתבדקו – האם גם אתם מצחצחים את שיניכם עם חומר הדברה?

סכרין Saccharin

סכרין הוא תחליף הסוכר הותיק ביותר (מאז 1879) ומופק באופן מלאכותי מנפט גולמי. נשמע טעים? הוא מתוק פי 350 מסוכר לבן ובשל טעם לוואי מר ומעט מתכתי, נהוג לשלב אותו עם ממתיקים נוספים כמו ציקלמאט. בשנת 1977 הציע מנהל התרופות האמריקני (FDA) להוציאו משימוש עקב מחקרים שהוכיחו שהוא גורם לסרטן בבעלי חיים. עקב לחצים של גורמים מסחריים ופוליטיים שונים, הוחלט רק לסמן מוצרים המכילים סכרין בתווית אזהרה ואילו ארגון הבריאות העולמי (WHO) החליט להגביל את צריכתו ל2.5 מ"ג לק"ג משקל גוף. בשנות ה2000 הוחלט להסיר את תוויות האזהרה בטענה שהניסויים שבוצעו עד כה בבעלי חיים אינם תקפים לגבי בני אדם, ואולם באיחוד האירופי ובישראל עדיין יש הגבלה על השימוש בו.

קרג'ינן Carrageenan

חומר מעבה ומסמיך המופק מאצות ים אדומות ומשמש בתעשיית החלב והבשר, כמו גם במשחות שיניים, ומשמש פעמים רבות כתחליף לג'לטין במוצרים טבעוניים. לאורך השנים עלו נגדו טענות עקב השפעה שלילית על המעיים, ובכלל זאת דלקות מעי, גזים ואף קשר אפשרי לסרטן המעי הגס. הועדה הלאומית למזונות אורגניים בארה"ב (NOSB) המיייעצת למשרד החקלאות האמריקני, הגישה בקשה להסיר את חומר זה מרשימת החומרים המותרים לשימוש במזונות אורגניים בנובמבר 2016, אך באפריל השנה החליט משרד החקלאות האמריקני להשאירו עקב "אי המצאותו של תחליף טבעי הולם", אך לא סתר את טענות הועדה אודות נזקים אפשריים לבריאות הציבור.

אספרטיים Aspartame

אספרטיים הוא אחד הממתיקים הנפוצים ביותר בעולם כיום, בעיקר בשל מחירו הנמוך לתעשייה, ואחר השנויים ביותר במחלוקת. הוא מתוק פי 200 מסוכר לבן ונמצא בשימוש מאז שנות ה70. לקח למנהל התרופות האמריקני (FDA) 16 שנים לאשרו לשימוש עקב תופעות לוואי קשות שנצפו בחיות מעבדה, ובכלל זאת עוויתות וגידולים במוח. היום הוא נחשב קשור גם לסרטן השד, השחלות, האשכים, לוקמיה ולימפומה. איך בכל זאת הוא אושר לבסוף לשימוש? כרגיל – כסף ופוליטיקה. אך על הרכבו הכימי ותהליכי הפירוק שלו אין עוררין: לאחר צריכתו, האספרטיים מתפרק בגופנו לפניאלנין, לחומצה אספרטית ולמתנול. שני הראשונים הם רעלנים עצביים בפני עצמם, אך השלישי הוא המסוכן ביותר – מתנול הוא חומר רעיל שעלול לגרום לעיוורון, לנזק למערכת העצבים המרכזית, בעיות עור ובעיות נשימה. זאת ועוד – המתנול הופך בגוף לפורמלדהיד, שהוא, למעשה, נוזל חניטה. איכס? מה ששמעתם. הפורמלדהיד מוכח כחומר רעיל, מסרטן וגורם מחלות. היום קיימת מגבלה יומית על צריכת אספרטיים, אך הוא עדיין בשימוש נרחב במגוון מוצרי מזון דיאטטיים, וכן – גם במשחות שיניים.

פאראבנים Parabens

הפאראבנים הם משפחה של חומרי שימור המשמשים בתעשייה הקוסמטית ובתעשיית התרופות. הביקורת עליהם נובעת מכך שפעילותם מחקה את זו של ההורמון הנשי אסטרוגן, ובשל כך עלולה לגרום לבעיות במערכת הרבייה הן של נשים והן של גברים, לבעיות התפתחותיות בילדים וגם לסרטן השד (עדיין נמצא במחקר). כיום ההתנגדות לשימוש בהן הולכת ועולה.

סודיום-לוריל-סולפט (SLS) וסודיום-לורט-סולפט (SLES)

של מי היה הרעיון ה"מבריק" להוסיף את שני החומרים האלה למשחות השיניים? חומרים מקציפים המפרקים שומנים ולכלוך, משמשים גם בתעשיית המוסכים ועל הדרך גורמים לפצעים, אפטות בחלל הפה וגירוי של העור והריריות. וכל זה לטובת תחושת ההקצפה הנהדרת שנותנת תחושה של נקיון אמיתי. למה רק תחושה? כי לקצף אין שום משמעות מבחינת נקיון השיניים, האפקט הוא פסיכולוגי ומתרגם למכירות, והרבה מהן. סובלים מאפטות חוזרות בחלל הפה? שווה לקרוא את האותיות הקטנות על משחת השיניים שלכם.

 פרופילן גליקול Propylene Glycol

חומר מונע קיפאון נהדר, המשמש גם בתעשיית המטוסים – אם אתם חוששים שהשיניים שלכם עלולות לקפוא – אתם מכוסים! וברצינות, מדוע חומר זה נמצא במשחת השיניים? משום שהוא עוזר להגיע לטקסטורה חלקה ונעימה של המשחה. מה עוד הוא עושה? חשוד כגורם לסרטן, בעיות במערכת הרבייה וגירויים בעור.

מקווים שלא גרמנו לכם לסיוטי משחת שיניים, אבל בפעם הבאה שאתם חושבים איזו משחה לקנות, לפני שיקולי מחיר והבטחות מסחריות – תהפכו את האריזה ותקראו מה היא מכילה.

 

בברכת בריאות שיניים טובה,

 

מרפאת שיניים ד"ר ירדן גולדשטיין

 

 

תגובות

תגובות

חשוב לדעת