רפואת שיניים ביולוגית

המונח "רפואת שיניים ביולוגית" מתייחס לגישה מתקדמת בתחום רפואת השיניים, המתמקדת במספר תחומים:

התאמה ביולוגית

ברפואת השיניים הביולוגית מושם דגש על הקשר בין הטיפול בחלל הפה ובין השפעתו על המערכת החיסונית ועל הבריאות הכללית, מתוך הבנת הקשר שבין בריאות הפה ובריאות הגוף. תפקידנו הוא לחתור לשימוש בחומרים הבטוחים ביותר  הגורמים לתגובה הביולוגית הנמוכה ביותר, כלומר בחומרים דנטליים מותאמים ביולוגית biocompatible  וליישם טיפול מינימלי שישמור על חומר השן והרקמות הסובבות.

ברפואת השיניים הביולוגית, השימוש באמלגם הינו מחוץ לתחום. אמלגם ("סתימה כסופה") הינו מקרי פרטי של חומר שחזור, אשר מכיל כ50% כספית הידועה כלא בריאה לגוף. ישנם מחקרים רבים התומכים בכך שקיים שחרור מתמיד של אדי כספית מחומר הסתימה. לכן, איננו משתמשים במרפאתנו באמלגם, ועוסקים בין היתר בהחלפה בטוחה של סתימות אמלגם קיימות, כאשר יש צורך בכך, תוך שימוש בציוד חדיש ושלל אמצעי הגנה, עליהם תוכלו לקרוא כאן.

רפואת שיניים מותאמת אישית – Personalized dentistry

"לא כל השיניים נולדו שוות" – השונות בין אדם לאדם מסבירה מדוע יש אנשים שזוללים סוכריות ואינם מקפידים על הגיינת הפה ולמרות זאת שיניהם בריאות, ללא רבב, ולעומתם יש רבים המקפידים על תזונה נכונה ועל ניקיון השיניים ובכל זאת סובלים מעששת ומחלות חניכיים.
מסתבר, שמצב השיניים והחניכיים תלוי במידה רבה בגורמים אישיים כגון: הרכב כימי של חומר השן, סוג אוכלוסיית החיידקים, איזון המערכת החיסונית וההורמונאלית, הרגלי אכילה ולעיסה, הרגלי הגיינה, חריקת שיניים ועוד.
Personalized dentistry הינו מימד חדש ברפואת השיניים המודרנית, המכירה בשונות הקיימת בין אדם לאדם, ותומכת בביצוע בדיקות שונות על מנת לזהות מאפיינים של כל מטופל באופן אישי על בסיס ביולוגי, ביוכימי וגנטי. בהתאם לתוצאות, ניתן לעיתים להקל בהנחיות ובטיפולים באנשים שאין להם נטייה לבעיות שיניים, ולחילופין להקפיד יותר בהגיינה ובטיפולים מונעים כאשר זוהתה נטייה שכזו.
איסוף המידע מתבצע לרוב באמצעות בדיקות רוק.

CAMBRA – Caries Management by Risk Assessment

Caries Management by Risk Assessment  – גישה מדעית התומכת בשינוי ותיקון גורמי סיכון על מנת להטות את המאזן לטובה ולעצור את התקדמות מחלת העששת ("חורים" בשיניים). הגישה מתבססת על מספר פרמטרים הנבדקים אצל כל מתרפא באופן אישי וכוללים שכלול של גורמי הסיכון הביולוגיים, הגורמים המגנים וסמנים של המחלה הקיימת, על בסיס בדיקות רוק.

במרפאתנו אנו דוגלים בגישה זו, המאפשרת לנו להתאים את תכנית הטיפול ו"להקל" או "להחמיר" בהתאם לממצאים.

על בדיקות חדשניות נוספות המתבצעות במרפאתנו לצורך איסוף מידע ביולוגי, ביוכימי וגנטי באופן אישי עבור כל מטופל כחלק מגישת הpersonalized dentistry תוכלו לקרוא כאן

ייעוץ והדרכה לשיטות טיפול והגיינה טבעיות בשיניים ובחניכיים

בשנים האחרונות המודעות לשמירה על אורח חיים בריא יד ביד עם שימוש בשיטות טיפול טבעיות עלתה, וכיום אנשים רבים מעדיפים שימוש בתכשירים טבעיים גם לשמירה על בריאות הפה.
במרפאתנו אנו מציעים ייעוץ והדרכה לגבי אפשרויות הטיפול ושיטות לשמירה על הגיינה המתאימות עבורכם באופן אישי, בהתבסס על שלל נתונים העולים במהלך בדיקתכם, בהתאם לעקרונות הpersonalized dentistry, ומבלי להתפשר על בריאות השיניים והחניכיים שלכם.

טיפולים מתקדמים על מנת להימנע מטיפולי שורש

אחד הנושאים ה"בוערים" היום ברפואת השיניים הביולוגית הוא האם לבצע טיפולי שורש או שלטיפול עצמו יש השפעות מזיקות על הבריאות הכללית. כיום, אין הוכחות מדעיות מספקות התומכות באמירה השניה, אך גישתנו היא שיש להימנע מטיפול שורש במידת האפשר, על מנת לשמר את בריאות השן ושלמותה ככל הניתן, בהתאם לעקרון הפולשנות המינימלית (minimal invasiveness). לשם כך אנו משתמשים בשלל שיטות וחומרים שמטרתם לעודד התאוששות של מערכת העצבים והדם של השן, על מנת להימנע מטיפולי שורש כל עוד אין תסמינים המחייבים זאת.

בדיקות רגישות לחומרים דנטליים

ישנם מטופלים רבים הסובלים מרגישות לחומרים דנטליים, בין אם הם מודעים לה ובין אם לא. שימוש בחומרים המעודדים תגובה אלרגית הוא חמור במיוחד בתחום רפואת השיניים מאחר שרוב החומרים נשארים בפה למשך שנים רבות, ועלולים לגרום לתגובה חיסונית כרונית.
כיום ניתן לגלות רגישות לחומרים דנטליים ולמתכות במספר שיטות, ונשמח לדון בכך ולהפנותכם לבדיקות המתאימות על מנת שנוכל להשתמש רק בחומרים המתאימים והבריאים ביותר עבורכם.

כמה מבדיקות אלו הן: MELISA TEST  (בדיקת רגישות למתכות), Clifford TEST (בדיקת רגישות לחומרים דנטליים)

להסבר על בדיקת MELISA ובדיקת Clifford לחץ כאן